söndag 19 april 2015

Trefot

 
 En av våra trefotskittlar

 I dag har jag testat något för mig helt nytt; nämligen sandblästring! Jag har länge velat pröva detta men inte gett mig tid och tillfälle. Vi har länge haft två stycken trefotskittlar i gömmorna, rostiga och eländiga men ändå med massor av liv kvar i.


Riktigt snygga är de, gamla som gatan och med klassiska former för kittlar. Lillebror myntade namnet "häxkittel" för dem för många år sedan vilket inte alls är en tokig association.   
 
 

Vi for iväg i morse och inhandlade en sandblästerpistol som vi sedan kopplade på kompressorn. I en spann bredvid hällde vi blästersanden som leddes upp genom blästerpistolen genom en grov slang.

 Blästerpistolen, spannen med blästersand och 
kompressorn - färdigt att gå loss!

Det var jättekul att så hur ytan under rosten så effektivt kom fram av den sprutande finsanden. Visserligen var det ett vådligt yrande av sanden och ansiktsmasken var alldeles direkt och väldigt nödvändig kan jag säga....  


 Ganska snart hade jag blästrat kittelns hela yta och då såg den ut så här:



 Omedelbart efteråt sprayade jag på grundfärgen, en rostskyddsgrundfärg för att förebygga rostangrepp (kitteln ska stå ute är det tänkt....). Jag använde Hagmans rostskyddsgrund efter rekommendation (lite osäker är jag då den anges vara till galvaniserad plåt och aluminium). Vi får avvakta och se hur det går med det antar jag...


























Så här spännande färg blev det med rostskyddsfärgen!

  När grundfärgen hade torkat var det dags för slutsprayen; den svarta som skulle förvandla den ledsna, rostiga ytan till en fräsch vacker yta igen. Till detta använde jag Hammerite svart spray. I Hammeritefärgen ingår visserligen rostskydd men vi ville verkligen föregbygga rosten då kitteln alltså ska stå ute i väder och vind. Så här blev kitteln till slut:


Jag ska lägga några korta plank i botten för att göra botten rak för de krukor som jag ska ställa där, för ja, naturligtvis ska vi ha blommor i kitteln....

  
Jag ännu en kittel kvar att ta mig an och det ska bli så kul! Jag funderar även på om sandblästringen skulle kunna vara ett alternativt sätt att ta bort gammal flagad och ful målarfärg på fönsterbleck av metall...? Vi har nämligen några riktigt trötta gamla fönsterbleck som behöver få sig en omgång.

2 kommentarer:

  1. Tittar in på bloggen emellanåt,trevligt att följa renoveringsdelen.Blästringen blev en liten upplevelse.
    Nisse gillar

    SvaraRadera
  2. Så jäkla fint! Blir väldigt sugen att följa exemplet.

    SvaraRadera