måndag 10 februari 2014

Mat med klös - soft shell crab

En jättehärlig, läcker rätt jag lagade för några dagar sedan är Soft Shell Crab. Det är precis vad det låter som, krabba som har "ömsat" sitt yttre skelett, d.v.s krabbskalet, och fortfarande är mjuka (det nya skalet runt om har inte blivit hårt). Detta betyder att man äter hela krabban, rätt upp och ner efter tillagningen. Under boendet i USA åt jag rätten flera gånger, där står den ofta högt upp på restaurangmenyerna när det är säsong och anses vara en delikatess. Första gången var jag grymt tveksam men som tur var tog min nyfikenhet över. Sedan var det kört. Jag hade besökt paradiset och ville komma tillbaka dit igen så fort jag gavs chansen...

Här hemma hittade jag frusna soft shell-krabbor i den lokala butiken för asiatiska varor en dag och jag köpte naturligtvis hem dem. Jag har inte sett dem tidigare här och nu var jag ju nyfiken som ett barn i en godisfabrik....
I alla de amerikanska recepten som jag har gått igenom anger man att man bör använda färsk soft shell-krabba, men när dessa inte finns att tillgå här (inte i min landsända i alla fall) måste man ändå våga prova de frusna tycker jag.... och jag kan bara säga detta; om någon av er har den minsta nyfikenhet på livet och vilja att inte våga riskera att missa något supergott - pröva detta! 
 (Allt som är viktigt är dock att man inte lider av skaldjursallergi.... för då kan det bli som i familjekomedin "Dr Dolittle" med Eddie Murphy.... 6:08 minuter in i scenen)

 
För att bespara ev. känsliga tittare från obehagliga överraskningar har jag tagit egna bilder på rensningen av krabborna jag gjorde. Själv fick jag lära mig rensa krabborna via filmlänkar på nätet. I dessa använde man väldigt, väldigt färska krabbor.... så färska att de fortfarande levde när de blev rensade. Detta höll nästan på att få mig att börja gråta faktiskt. När jag nu lägger upp bilderna på mina krabbor som jag rensade var dessa döda. Till skillnad från dem på filmerna, ursäkta upprepningen. I'm just sayin'.....

Receptet är superenkelt och snabblagat. Och GOTT!!
Så här gjorde jag och detta är vad jag använde: 

FRITERADE SOFT SHELL CRABS
4 pers

6 stycken soft shell crabs (de kan finnas i olika storlekar, själv hittade jag ganska små rackare
mjöl att panera, ca 2,5 dl
ägg, uppvispat
1 dl (drygt) mjölk
salt, peppar
frityrolja


 Så här ser den lille krabaten ut, skalet är mjukt och känns ungefär som en pocketbok som har legat
i en hink vatten en stund.

 Här är en äkta "selfie" av krabban. Det vill säga; vi skådar krabbarn i vitögat. Ansiktet. Detta
ska klippas bort och kasseras. Jag var glad att krabban hade gått över till den eviga havsbottnarna när detta skedde.

No Name Crab - ansiktet och mundelarna bortklippta och ligger framför. 

 Krabban ligger kvar i samma ställning som på bilden ovan och jag lyfter med vänsterhanden bort den ena sidan av skalet för att blotta gälarna. Gälarna sitter på varsin sida på krabbans kropp och dessa ska också klippas bort. Vik sedan tillbaka det blöta pocket-bok-skalet över krabban och 
gör likadant på den andra sidan.

Sedan vänder man på krabbanoch lyfter upp "svansen" eller buken som den kallas. Snipp snapp och klipp bort denna, sedan är krabban klar för tillagning!

 Här ligger krabborna färdigrensade i väntan på.

* I en skål, vispa samman ägget med mjölken. 
* I en annan skål, blanda mjöl med salt och peppar. 
* Häll upp frityrolja och värm den. 

Under tiden oljan värms, doppa krabborna en och en i mjölet:


 ...därefter doppa dem i mjölk/äggblandningen (täck hela kroppen):



 ... och doppa dem slutligen i mjölblandningen igen. 

lånad bild

Fritera sedan krabborna (inte för många åt gången, då kyls frityroljan ner och de kokas istället). Fritera max 2 minuter och vänd, de ska bli gyllenbruna. Ta upp krabborna och låt dem rinna av lite på hushållspapper innan de serveras.

 .... och kom alltid ihåg att ha lock tillhands när frityroljan är på gång!



Slutresultatet blev otroligt bra och över förväntan jättegott! Trots att de inte var färska utan frusna så smakade de underbart! Till krabborna kan man ju äta lite vad man önskar, krabborna är verkligen huvudnumret. Sallad, färskt bröd, citronklyftor osv är jättebra tillbehör.
Detta är en rätt jag vill göra om och om igen, tyvärr är krabborna slutsålda för tillfället i "min" butik....

3 kommentarer:

  1. Underbara mattips på denna sajt.Detta recept får ett stort frågetecken.Vågar jag?
    Sa Lina

    SvaraRadera
  2. Hej Lina och tack för uppmuntrande ord! Jag tror att du törs pröva detta, ta tid på dig och ha allt
    förberett runtikring. Krabborna jag hittade var som sagt frusna och kostade inte en förmögenhet, kanske kan du göra detsamma. Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Gott, GOTT, G O T T !!!

    /Ä.H.

    SvaraRadera