torsdag 15 augusti 2013

Sommaren är kort... Inkokt lax Mannerström style

Sommarlovet närmar sig sitt slut och då finns det all anledning att unna sig goda middagar för att pigga upp stämningen. Lillebror har för dagen bladat i en favoritbok; Leif Mannerströms "Husmanskonst" och valt ut recept. 

 Lånad bild - bara för att Latmajan har styret för tillfället och
jag inte orkar leta fram kameran

 Valet föll på inkokt lax med tillbehör, en rätt som är faktiskt var ny för mig i matlagningssammanhang så det fanns ingen anledningen att tveka. För att orka ta itu med saken såg Ä.H till att en liten fördrink serverades; en "nästanfavorit" i repris, fantastiskt god:

 Strawberry Rasperry Blackberry Daiquiri

 Tidigare har vi gjort på enbart frysta jordgubbar med följden att de faktiskt tog slut och lyste med sin frånvaro idag. Vi fick ersätta dem med hallon och björnbär istället vilket inte gjorde drinken sämre...
 Tillbaka till maten så, jag började med förberedelserna redan på förmiddagen för att laxen skulle få svalna under dagen. Jag följde bokens recept till fullo (med laxen) och så här gjorde jag:

Inkokt lax Mannerströms style
4 pers

800g färsk laxfilé

inkokningslag:
1,5 l vatten
1 gul lök
1 dl vitvinsvinäger
10 vitpepparkorn
10 kryddpepparkorn
1 knippe dill
2 lagerblad
1/2 skiva citron
2 gelatinblad
1/4 msk salt

garnityr:
2 hårdkokta ägg 
1 knippe grön sparris
skalade räkor - ca 3 per person
dillkvistar

majonnäs
kokt färskpotatis
smör till potatisen

Fjälla fisken, torka bort alla lösa fjäll och bena ev. ur laxen noggrant. Skär laxen i bitar om minst 1,5 cm. Skala och skär den gula löken i tunna skivor. För lagen: häll alla ingredienser i en stor kastrull, låt koka upp försiktigt och sjud i ca 5 minuter.


 Lägg ner laxebitarna försiktigt och låt dem sjuda i max 5 minuter (jag valde 4 minuter), till de är (knappt) genomkokta.


 Skjut kastrullen åt sidan och låt laxen kallna i spadet (detta gjorde jag under förmiddagen och lät det sedan stå för avsvalning). Servera med kokt potatis, hårdkokt uppskuret ägg, majonnäs, räkor och dillkvistar. Lägg en klick smör på potatisen och låt smälta. 



 Barnen serverades fransk dryck med colasmak, en muta då vi själva öppnade en flaska kylt, tyskt vitt vin.

 

Lax kan aldrig bli fel bara man inte överlagar den och denna rätt var inget undantag. Det blev helt enklet otroligt lättsamt och gott, jag kan verkligen rekommendera rätten. Inga svåra smaker, inga läskiga ben - barnen gillade rätten också, bara de slapp besväras av majonnäsen. OK med mig, den får komma in senare i deras liv. 

Kvällen avslutas just i detta nu med en liten "delikatessbricka". Bara för att vi kan och för att vi vill...

Vällagrad prästost
Morbiereost (ost med ett lager träaska i mitten)
Cadosost (ost doppad i Calvados och sedan ströbröd)
vitlökssalami
tryffelsalami
lufttorkat nötkött
grissini (stavformade kexpinnar)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar