tisdag 6 augusti 2013

Spänning med spänne....

Under en tid har jag funderat lite på mina insamlade snäckor och snäckskal som jag plockade på "vår" beach när vi bodde i Fairfield, Connecticut, USA. Där samlade jag  allehanda storlekar och modeller för jag visste redan då att de skulle komma att hamna i olika kreativa situationer senare. 

Fairfield Beach, Fairfield, Connecticut när tidvattnet är högre
 
Samma vy fast andra sidan av de gamla bropålarna (med lägre tidvatten)

Jag ville göra något åt bästväninnan som förtjänar att få lite uppmuntran efter en varm, tung och arbetsfylld sommar. Jag ville försöka mig på att använda en del av snäckskalen till ett hårspänne. Under dagen sprang jag också ut för att köpa lite tillbehör som glaspärlor, vita samt ofärgade och även sötvattenspärlor. 

 Det här använde jag; "osynlig" nylonsytråd (inköpt i USA, motsvarande finns på Panduro Hobby), hårspänne, genomskinliga glaspärlor, sötvattenspärlor, opaka glaspärlor; allt inköpt på Panduro Hobby.  Nederst snäckskalen från USA. 

Jag använde superlim till att fästa snäckskalen på en bit tyg/tygremsa som i sin tur var faststruket på ett styvt vlieselineunderlag för stadgans skull. Mellan snäckskalen varvade jag de stora, genomskinliga glaspärlorna med de minimala, opaka glaspärlorna och sötvattenspärlorna. Tygremsan som slutligen var täckt med alla dessa saker limmades och syddes fast på hårpännet. Så här blev resultatet:

 (Den runda metallbiten i mitten är bara för att höja upp spännet vid fotograferingen)



Här sitter spännet i mitt eget hår på prov.

 Jag är nöjd och tycker det blev som jag hade föreställt mig. Jag kommer försöka mig på andra varianter på hårspännen, speciellt som jag själv har dessa ständigt inneboende i mitt eget hår. Däremot roas jag mindre av att arbeta med den "osynliga" tråden, det är ett arbete som kan skicka den bäste rakt in på akutpsyk. Men den fyller sin funktion. Nu ska vi se vad bästväninnan tycker om spännet!

1 kommentar:

  1. Såå fin! Tack finaste du. Ska fundera på att kamma mig.

    SvaraRadera