tisdag 13 augusti 2013

Middag utan klös - valnötskyckling

Igår fick jag lust att damma av en gammal receptbok inför middagen. Kyckling var basidén och jag behövde lite tankar vad jag skulle göra med den. Jag hittade ett recept som hette "valnötskyckling" och bara för att jag gjorde mig besväret att fotografera och tänka ut ett blogginlägg om rätten måste jag fullfölja den tanken. Annars kunde jag gärna ha avstått och ni kunde gått vara utan receptet; rätten blev nämligen väldigt tam, lam och intetsägande, men jag har även ett tips på hur rätten räddades. Hur som helst, här är boken jag hämtade det ur:


För övrigt en rätt trevlig liten bok med många (andra) goda recept. 

Valnötskyckling (jag har reviderat måtten en aning för att passa oss bättre)
4 personer

600g (ca) kycklingfiléer
3-4 msk Mushroom Soy
70g valnötskärnor
1 burk vattenkastanjer (227g)
2 röda paprikor
3-4 salladslökar
2-3 vitlöksklyftor (beroende på storleken, jag hade bara små så jag tog 3 små klyftor)
rapsolja till stekning
salt

redning:
4 tsk maizena/potatismjöl
4 msk vatten
2 tsk Mushroom Soya

Skär upp kycklingfiléerna i bitar om ca 2 cm. Häll  sojan över kycklingen i en skål och låt det dra medan resten av maten förbereds. 


Skölj och skär upp grönsakerna till ungefär samma storlekar som kycklingbitarna; salladslöken, paprikan och kastanjerna. Krossa vitlöken. Rör samman redningen i en separat skål.




 Redningen

Hetta upp olja i en en djup stekpanna eller wok. Stek hastigt upp valnötskärnorna, ca en halv minut och ta sedan upp dem och lägg dem åt sidan.


 Hetta upp mer olja och stek alla grönsakerna ett par minuter. 


 Ta sedan upp dem och stek upp kycklingen ett par minuter, tillsätt sedan grönsakerna och valnötterna. 

Ser ju hur läckert ut som helst....

Slutligen, häll över redningen (rör om först då redningspulvret hinner sjunka till botten av skålen den förvarats i). Salta och smaka av.  


Den mörka tonen på maten kommer av redningen med sojasåsen. Vi hade basmatiris till men blev förvånade av hur lite smak det var på maten. Otroligt efter att ha använt alla dessa grönsaker! Det fanns dock en räddning och den var nödvändig i detta fall; sweet chilisauce (finns massor av varianter att köpa). För övrigt en basvara i vårt hem då vi ofta äter asiatisk mat :

lånad

Det räddade hela rätten som ändå kändes nyttig och fräsch; men anonym. Är man försiktig och inte översteker grönsakerna behåller dem sin krispighet vilket ändå är jättegott. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar