måndag 12 augusti 2013

Maniska sysslor....


 Så har jag just avslutat ett litet projekt igen, denna gång i serien hårspännen. Jag köpte själva spännet på Panduro Hobby, tygerna hade jag hemma. (Den svarta penna är bara till för att lyfta upp spännet vid fotograferingen.)


 Det var en faslig massa pill och det blev några prototyper blomblad först innan jag kom på hur jag bäst skulle göra.  I korta ordalag gjorde jag såhär:
spännets avlånga ovansida i metall klädde jag med grönt tyg som strukits fast på fluffig vliseline. Detta var basen för att sedan fästa dekorationerna, d.v.s blomman med blombladen. Jag hade nämligen bestämt mig för att sy fast blomman och behövde då ett underlag för detta. 
Jag prövade att ha vliseline med dubbelsidigt klister på de dubbelvikta blombladen i första omgången men det visade sig vara en dålig idé. Istället tog jag enbart tyg som jag sydde ihop dubbelt till små blomblad i lite olika storlekar. Blombladen, både de röda och de gröna vek jag ihop lite på längden för att de skulle forma sig lite levande. Jag sydde fast de gröna blombladen först, ett i taget i underlaget på metallspännet.


Själva blomman byggde jag upp innifrån "kärnan" och ut, den innersta delen rullade jag ihop och lät sedan bladen veckla ut sig mer och mer. Blomman sydde jag sedan på ovanpå toppen av de gröna bladen och resultatet blev som bilderna visar.


Nästa spänne - för jag anar redan nu att detta inte var det sista - kanske kan skojas till med några minimala pärlor också? Den som lever får se.

2 kommentarer: