söndag 27 december 2015

BBQ-glaze som hittat hem

Så här långt in i mellandagstid kan det ju vara dags att duka upp annan mat än julbordsresterna kan jag tycka.  När skinkan har torkat ihop till grusiga flisor, korvar, köttbullar och syltor står en upp i halsen och de sista sillbitarna slött simmar runt i sillburkarna, då är det läge att bryta sig loss från matrestsplikten och servera något annat än just julmat.
(Vi själva har inte alls detta julbordsrestsyndrom eftersom alla vi i familjen enades om att vägra all form av julmat i år. Istället lagade istället en utsökt god middag på julafton utifrån var och en i familjens personliga önskemål.)

Av den anledningen måste jag nu dela ett recept på en väldigt god BBQ-glaze jag kokade ihop igår till några fina, tjocka revbensspjäll. Att få till kladdiga, goda och smakrika glazer till fläskkött är en utmaning och jag prövar ständigt nya varianter. Det är sällan som jag köper en färdig glaze, jag har hittills inte hittat någon som är "tillräckligt god" samtidigt som att den hemmagjorda ofta är så enkel att röra ihop. Och i regel mycket godare.... 
När det gäller glaze till fläskkött söker jag alltid efter ganska smakrika, kladdiga och söta varianter, gärna med lite sting och röksmak i. Inte för mycket av det rökiga men lite är bra, det ta liksom udden av det lite jolmiga och feta i fläsket. 

Jag brukar använda tjocka, färska revbensspjäll som jag förkokar  med kryddor (vitpeppar, vitlöksklyftor, lagerblad, ingefära) under lock i ca en timme ( jag lagar i regel kött för fyra personer så ett drygt kilo spjäll burkar det bli). Sedan är spjällen färdiga för att dränkas in i någon klibbig och god glaze innan de grillas i ugnen en stund. 

Här är revbensspjällen färdigkokta och redo att bli preparerade med glaze

I går gjorde jag en redig glaze som jag blev väldigt, väldigt nöjd med. Alla ingredienserna är sådana åtminstone jag vanligen alltid har hemma, kanske har ni också det....
Det viktiga med glazen är att den ska koka ihop och bli tjock, klibbig och trögflytande. Annars rinner den bara rätt av revbenen när glazen smetas på.  

Här är glazen perfekt trögflytande; när jag drog med en sked mitt i smeten så "stannade" 
smeten kvar istället för att flyta ut. 

Glazen är påsmetad och kanske var det i minsta laget jag gjorde glazen, 
den räckte precis för att täcka köttet. 

Mitt recpet då? Kommer här....

BBQ-glaze för revbensspjäll

2-3 msk farinsocker
1 msk tomatpuré
1 stor vitlöksklyfta, riven
1 msk soja (Kikkoman, lite tunnare och ljusare än Mrs Cheng's Mushroom Soy)
1 msk äppelcidervinäger
1 msk whiskey (jag använde Jim Beam bourbon, en tämligen medioker whiskey att dricka men duger väldigt bra i mat då den är sötare p.g.a sitt majsinnehåll till skillnad från annan whisky)
1 msk mörk sirap
1/2 tsk paprikapulver
1/2 tsk flytande rökarom

Blanda alla ingredienserna i en kastrull och koka försiktigt upp, låt koka samman några minuter tills allt har blandat sig ordentligt, smaka av och se till att smeten blir lite trögflytande. Ha de förkoka revbenen redo till hands när glazen är färdig, pensla eller kladda över glazen över hela köttbiten och lägg gärna lite extra på köttets ovansida. Sätt in i ugnen och griljera ca 10 minuter eller tills önskad färg uppnåtts. (Eftersom fläsket är förkokt och färdigt är det ju bara ytan som ska färdigställas). 

Så här såg våra revbensspjäll ut när de var färdiga: 


Ytan blev verkligen som jag hoppades på, kladdig, krispig och smakrik. De viktiga komponenterna här; det bruna farinsockret tillsammans med rökaromen gav verkligen den klassiska BBQ-smaken och jag tyckte balansen med övriga ingredienser blev väldigt lyckad. Smakrik, kladdig, lite söt och GOD.





























Familjen fick dock avlägga den sista domen då de är de ständiga försökskaninerna. Alla var helt eniga om att smaken blev en fullträff och revbenen försvann fort från tallrikarna!


 .... sedan finns det några som undrar hur och om vi faktiskt överlevde utan den klassiska julmaten. Lika bra att jag rätar ut sådana frågetecken och förklarar samtliga i familjen som ytterst välmående och lyckliga över beslutet om ingen-julmat. Jag tar även med ett par snabbt tagna foton från vår "julmat"....


Jag fräste på ett par ankbröst ( endast sprinklade med fingersalt och svartpeppar), lade i ugnsform med ugnstermometer i, satte in i ugnen där ankbrösten fick stå tills innertemperaturen 54° uppnått. Därefter fick de vila på köksbänken under folie. Ankbrösten skar jag sedan upp i centimetertjocka skivor och köttet var då alldeles perfekt rosa inuti.


Ankbrösten serverades med kryddig gräddås och kanelsmakande sötpotatisgratäng med marshmallows (en alltid efterlängtad rätt hos barnen) samt sallad till. Sötpotatisgratängen är en ganska typisk rätt för Thanksgiving i USA men det spelar inte oss någon roll, jag brukar gärna laga denna under jultid här eftersom det passar så bra. Numera är det vår egna jultradition helt enkelt. 

 Sötpotatismos smaksatt med bl.a. kanel, gratineras i ugnen med
ett tjockt lager minimarshmallows.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar