måndag 27 juli 2015

Dölja en ful kompost

Under senvåren funderade vi på hur vi på ett enkelt sätt skulle kunna göra något åt den enorma kompost som ligger i ett hörn av trädgårdens utkant. En kompost är ju trots allt nödvändig när man har en trädgård; ständiga rundor med fulla hinkar och skottkärror med ogräs och skräp måste ju hamna någonstans. Komposten fanns redan på plats när vi flyttade in förra året och vi har fortsatt använda den. Då komposten är bredare än vad den är djup har den varit stor för ögat att se på vilket inte har varit helt vackert. 

På den stora hem-och hushållsmässan i Malmö i våras hittade vi en dansk återförsäljare (har tyvärr inget namn) som sysslade med flätade pilehäckar. Idén om en flätad pilehäck satte sig i bakhuvudet och jag ville hem och sätta en pilehäck någonstans, jag visste bara inte var. 
Ett tag efteråt kom jag på att det faktiskt skulle kunna vara en idé att sätta en pilehäck framför den fula komposten; vi har ju ändå en ingång vid sidan av komposten så en planterad häck framför skulle inte vara ett hinder. När jag ringde runt och letade pileskott/slanor hittade jag en återförsäljare; Ströprodukter utanför Eslöv. Jag ringde i tydligen i sista minuten för det fanns inte mycket kvar. Med återförsäljarens hjälp, en fantastiskt trevlig och tillmötesgående kvinna, fick jag ihop några buntar pileskott som jag behövde. Väl hemma läste jag på lite tips och råd och sedan var det bara att sätta igång. Det var hur enkelt som helst att plantera, ingen grävning behövdes utan det var bara att sticka ner skotten i jorden direkt! Däremot var jag noggrann med att avstånden mellan skotten var exakt då detta är så tydligt för ögat när man är klart. Sedan flätningen av skotten; upp och ner, framför - bakom, framför - bakom, det var lite knixigt men roligt. Det var några meter att fläta samman och jag hade även buntband som förstärkning på flera ställen för att hålla skotten samman.

Ett tag efter planteringen; nu börjar skotten bli gröna!

Ytterligare lite senare under sommaren

Med sommarens intåg har pilehäcken rotat sig och det ser bra ut; det växer och är ordentligt grönt nu. Rabarberplantan har tagit sig och utgör ytterligare en hjälp mot den fula komposten.


Pil är en törstig växt och vi har vattnat duktigt under sommaren. Nu har vi ju (tyvärr) inte heller haft en "riktig" sommar med långvarig värme och sol, vädergudarna har varit generösa och hjälper oss fortfarande med bevattningen....

Den är inte helt lättfotograferad, pilehäcken. Häckens grönska 
är så skir att den är svår att fånga mot den mörka bakgrunden
 som tomtens ytterhäck utgör. 









Strax efter planteringen....                                               ...... och nyligen i samma vinkel...







  

Vår ena katt tycker att pilehäcken är lajbans. Han älskar våra dagliga promenader runt i trädgården då han gärna smyger runt oss och ser hela världen som hans personliga lek-och attackplats. Ofta springer han in på komposten (som i sig verkar vara förträfflig att rulla sig i), att sedan leka kurragömma bakom pilehäcken är höjdpunkten. Smärt som ett skosnöre (han har även smeknamnet Slim Jim numera) som denna katt är har han inga problem att ta sig ut rakt genom häcken genom någon av "rutorna"...
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar