lördag 23 mars 2013

Lyckad fredagsmiddag. Fylld bläckfisk

 Ingredienserna - dock skippade jag basilikan och ägget 

Jag fick en idé om att göra fylld bläckfisk och fokuserade först på att hitta själva bläckfisken. Det började med att jag hittade de första bläckfisktuberna på en större COOPs fiskavdelning som brukar ha dem hemma i frysen. Det var en kul upptäckt för det betyder att man kan komma tillbaka och handla mer. Jag fick ett halvt kilo för 75:-. Då detta halvkilo endast bestod av tre bläckfisktuber och jag var ute efter fyra tuber, var mitt mission inte helt avslutat. Av en händelse besökte jag en lokal asiatisk importbutik där jag bor; de tar in allehanda varor från asien, ffa Kina och Thailand. Här hittade jag frysta, 1-kilos påsar med bläckfisktuber för 50:-. Med andra ord, COOP förlorade den här ronden ganska rejält men hur kunde man veta det från början...? Exakt samma typ av tuber, samma storlek. Dessa tuber var importerade från Kina och kom med stor sannolikhet från kraftigt miljförorenat vatten därborta men en gång är ingen gång...
Efter att tuberna var inhandlade började jag rota i recept på fyllda bläckfisktuber och det slutade med att jag hade fastnat någorlunda för tre  recept varav jag inte var helt nöjd med någon av dem så jag gjorde en egen variant av dem alla tillsammans, med andra ord, jag hittade på ett eget recept. Här kommer det: 
 
FYLLD BLÄCKFISK À LA... JAG

Ugn:  250°

räkor ca 300g hackade
100g pancetta hackad
mozzarella 2x250g hackad
2dl riven parmesanost 
3 skållade och hackade tomater
två hackade schalottenlökar
3 pressade vitlöksklyftor
2 msk persilja
panko ströbröd
salt, peppar 

4 bläckfisktuber, s.k squids (fiskhandlare på storköp brukar kunna ha dem hemma i frysen)
någon form av tråd + nål (jag hade endast sytråd hemma...fungerade utmärkt)

till pensling:
olivolja 
2 vitlöksklyftor pressade
Tina bläckfisktuberna, spola av och torka. Sy ihop botten och ev revor som ibland finns.

Fyllning:
Finhacka schalottenlök, pressa vitlökarna och hacka pancettan. Fräs i stekpanna ett par minuter. Lägg i skål. Fräs på de hackade räkorna en snabbis och lägg ner dem i skålen.
Skålla tomaterna, ta bort fröhusen och hacka tomterna, lägg ner i skålen. Hacka mozzarellan, riv parmesanen och blanda ner i skålen tillsammans med persiljan. Salta, peppra.
Fyll bläckfisktuberna med fyllningen med hjälp av en tesked. Fyll nästan upp men lämna en kant som kan sys igen. Sy ihop tuberna. 


Hetta upp en stekpanna och skicka ner en klick smör, låt pannan bli riktigt het. Fräs på de fyllda bläckfisktuberna, gärna en och en eller max två åt gången så inte pannan kyls ner, det är viktigt att få tubernas yta riktigt frästa. Fräs dem ca 1/2 minut på vardera sidan.
Lägg ner de frästa tuberna i en ugnsform som har smorts in med olja eller smör. Pensla med vitlöksoljan. Sätt in i ugnen, ca 10 minuter. Ta ut, vänd på tuberna och pensla på nytt med vitlöksoljan. Grädda ytterligare ca 10 minuter.
Ta ut och servera omgående med tillbehör. Iskyllt bubbel till är nästan ett måste. 


 Resultatet blev en succé; dock skulle jag vilja förändra serveringen; kanske borde man skära upp de enorma muterade "myräggen" innan servering men å andra sidan förlorar man mycket värme då; de ska ju serveras direkt då smaken är bäst när de kommer direkt ur ugnen. Tål att tänka på. Bilden här togs i all hast innan grönskakstillbehören hann landa på tallriken.


Räds inte utseende eller den något gummiaktiga konsistensen på bläckfisken, smakerna blev oerhört bra tillsammans och faktiskt. jättegott! Hela familjen var mycket entusiastisk. Och mätt...

3 kommentarer:

  1. Säkert läckert.Men synintrycket!!!???
    Testar väl dåååååå.
    Sirpa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet Sirpa, precis så sa jag också men det gav oss anledning att skratta i alla fall. Nu var det tidsbrist och oerfarenhet som gjorde detta mystiska paket till var det var... hahahaha/Livsnjutaren

      Radera
  2. Otroligt coola recept.
    Ja tack.
    Miiig

    SvaraRadera