söndag 17 mars 2013

Mathistorik veckan som gick: vildris med kyckling, potatisgnocchi & Pasta alla Norma

Vad har passerat gomseglet den gångna veckan då...? Förutom den omtalade hemmagjorda pizzan som höll på att kosta mig på liv och förstånd häromdagen så har vi ätit lite annat....
 En värmande rätt som jag gjorde var vildris med kyckling i ugn. Jag har länge försökt få tag i vildris här i Sverige men inte lyckats; ibland ser man Saltå Kvarns "Vildris" i butiken men den har endast 15% vildris i sig och resten andra sorters ris, jag har varit ute efter rent vildris. Vildris är egentligen inget ris utan kornet av ett gräs har jag fått lära mig. Vildriset kommer från Nordamerika och det var under tiden i USA som jag fick upp ögonen för vildriset. 

Okokt vildris 
Vildris är jättegott och hyfsat näringsrikt - men svårt att hitta i butikerna som sagt.  För en tid sedan hittade jag äntligen en leverantörvildris; Kung Markatta. När jag frågade i min lokala (väldigt tillmötesgående butik!) efter Kung Markattas vildris behövde jag inte ens tala till punkt; genast erbjöd personalen sig att ta hem vildriset. Fantastiskt! 

Vildris 250g, ca 60:- /påsen. MEN - vildriset är MYCKET 
drygare än vanligt ris och sväller till tredubbal
storleken vid kokning!   

Kokt vildris; de svarta kornen sväller och spricker 
upp när det tillagas

Vildriset har ursprungligen utnyttjats främst av nordamerikas indianer och  mina första erfarenheter att laga vildrisrätter kom sig av att jag fick en intressant kokbok av en släkting i Minnesota. Boken heter "A Taste of Red Lake Cookbook" och är utgiven av Red Lake Indian Reservation och i boken finns samlade recept av elever, deras vänner och släktingar i Red Lake High School.


Receptet jag gjorde var en ugnsgratäng med det förkokta vildriset i botten (vildris ska koka ca 45 minuter och lite planering av matlagningen kan vara en bra idé). Ovanpå riset la jag kycklingbröstfiléer. Slutligen täckte jag allt med en kräm/röra gjord på stekta champinjoner, creme fraiche och en burk Campbells svampsoppa + vatten. 

 


En annan rätt som tillagades var potatisgnocchi i s. De två italienarna hänger sig kvar i köket och det var lika bra att pröva. Jag ska erkänna, det var första gången jag lagade eller ens åt gnocchi så det var lite spännande.  

Gnocchi alla sorrentina

Receptet var enkelt, speciellt som jag köpte färdiggjord gnocchi. Såsen bestod av vitlök, krossade tomater, färsk basilika, mozzarella och parmesanost. Resultatet blev gott, enkelt men kanske inte det mest spektakulära jag har ätit.
Lillebror i familjen har en förkärlek för en siciliansk rätt som heter Pasta alla Norma. Det är helt enkelt pasta som läggs i en sås gjord på vitlök, lök, passerade tomater, basilika och tärnad äggplanta. (Äggplantan har förbehandlats genom att den har skurits upp, saltat ur besk vätska och sedan stekts tillsammans med lök och vitlök). 
När pastan kokar och såsen puttrar tar man även skivad äggplanta (som även den har saltat ur den lite beska vätskan innan och torkats av). Äggplantskivorna klappas sedan om med mjöl, doppas snabbt i vispat ägg och doppas slutligen i brödsmulor innan de steks knapriga i olja. 
Vid serveringen blandas den färdigkokta pastan med tomatsåsen, på tallriken lägger man sedan till de stekta panerade äggplanteskivorna.

 De panerade äggplanteskivorna steks i oljan

På pastan kan man sedan klicka över ricottaost som får blanda sig med pastaröran, parmesan är inte helt otrevligt till heller. 
Lite pyssel att göra med många moment, men Lillebror älskar rätten, själv är jag lite mer neutral, jag är ingen fanatisk storälskare av tomatsåser

4 kommentarer:

  1. Underbar berättarförmåga bloggaren har.
    Tackar så MMMMMMMMYYYYYYYYYCCCKKKKKKKKEETTT

    SvaraRadera
  2. Tack för fina mattips.
    Elsa

    SvaraRadera
  3. Tack båda två (ovan) för snälla kommentarer!/Livsnjutaren

    SvaraRadera