fredag 22 mars 2013

Pratsjuka blommor


Ingen av oss har begåvats med ett särskilt stort trädgårdsintresse vilket i och för sig är tur då vi inte kan ombesörja eventuella blommor och växter deras behov av vattning och rensning på lantstället.
Då vi inte besöker lantstället ofta/tillräckligt regelbundet får tomten leva sitt egna liv. Detta är väl nackdelen med att inte bo med sin trädgård som annars skulle kunna vara ett överdåd av sinnrika planteringar, blommor efter säsong och genomtänkta, planerade, dekorativa rabatter. Vi har dock den otroliga turen att tomten skämmer bort oss med ett stort utbud av återkommande, självgående blommor under hela den varma säsongen, utan att vi ens behöver tala vänligt till dem eller ge dem kärlek i någon form. När vintern släpper sitt ihärdiga grepp och vårvärmen tinat upp tjäle (och i år ev. permafrost) och snövallar blir trädgården översållad av en riklig, frodig växtlighet. Lite ovårdad, lite vild men ändå väldig charmig. Man blir lycklig när man strosar runt i foppatofflor och ser färgklickar kika fram och sträva mot ljuset och nästan le mot oss. Och det utan att vi ens har behövt gräva, skotta jord, haft sönder naglarna, rensat och fått ryggskott. Vi behöver inte ens komma ihåg namnen på dem; de kan bara stå där i sin vackra anonymitet. Man kan bara hänge sig och förundras över hur naturen skapat dessa otroliga varelser som under sin korta levnad bjuder på sådant fantastisk överdåd. 
Med reservation för att minnet med blomsternamnen på fotografierna kan svikta....här kommer några foton från tomten:


 Krolliljor - jag svär dig evig trohet


Om blommor kunde tala skulle vi få använda öronproppar på lantställe – om man tolkar vad blomsterspråket “säger” med en nypa fantasi. 

 Gullvivor - ge mig nyckeln till ditt hjärta

Förgätmigej - låt min bild evigt bo i ditt hjärta  

Vi skulle få uthärda ett evigt tjattrande i form av amorösa kärleksförklaringar, melankoliska saknadens ord, uppmaningar, lidelsefulla tankar och envisa övertyganden om trohet.


 Borstnejlikor - vänta med att fria till du får skägg







Förutom dessa färgsprakande vackra blommor finns dessa blommor som har följande funderingar: 
 
Brännässla - Jag tål inte din näsvishet
Daggkåpa - Jag gråter av sällhet
Fingerborgsblomma - Tycker du om mig?
Harsyra - Du roar dig medan jag förgås av smärta
Hundkex - Jag är din slav
Kabbeleka - Där tårar rinner, vill jag trösta
Kamomill - Din svartsjuka gör mig bitter
Klöver (vit) - Neka mig inte vänskap
Kungsljus - Ge mig ett rum i ditt hjärta
Maskros - Avvisad kärlek
Midsommarblomster - jag trotsar allt 
Mjölkört - jag älskar allvar och lugn 
Narciss - Jag älskar, men inte dig   
Ormbunke - Var inte så sluten. Berätta för mig.
Prästkrage - I dina ögon hittar jag lyckan
Påsklilja - Jag kan inte uthärda tanken på att mista dig

Pärlhyacint - Du är så späd och fin

Rölleka - Lider du så vill jag hela dig

Scilla - Du är inte så dålig

Syrén, lila - Min första stora kärlek
Vinbär (röda) - Man kan vara god utan att vara söt

Vinbär (svarta) – jag vill älskas I hemlighet 
Vitsippa - dina ögon säger mer än dina läppar
Äppelblomma - ägde jag tusen hjärtan, alla skulle jag helga åt dig


I dag väljer tekniken att jävlas lite extra med mig, därav det lite märkliga teckensnittet och storlekarna. Struntsamma, nu ska det lagas fredagsmiddag vilket har en högre prio än finsliperi och gråa hår framför datorn!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar