söndag 24 mars 2013

I am just sayin'....

Gelatin från nötkreatur och svin
Aromer
Emulgeringsmedel
Skummjölkspulver
Vasslepulver
Surhetsreglerande medel
Ammoniumklorid

...låter riktigt delikat eller hur? Tanken på att dessa ämnen blandas samman i en enda gegga för att sedan ätas upp låter verkligen läckert. Då har jag inte kommit till tagit upp övriga, de rent farliga ingredienserna som är de riktiga godsakerna: 

E903 och E904= ytbehandlingsmedelsom ger eksem

E120= rött färgämne som orsakar hyperaktivitet, fosterskador, depression, vredesutbrott, sömnproblem, koncentrationssvårigheter

E133=svåra allergiskareaktioner, kronisk urticaria (kliande utslag), hyperaktivitet, depression, vredesutbrott, sömnproblem, koncentrationsproblem, cancer
  
E141= "naturligt färgämne" som utvinns med hjälp av farliga lösningmedel som aldrig går att rensa bort ur den färdiga produkten

E150d=neurologiska störningar, fosterskador, negativ påverkan på immunsystemet, minskning av vita blodkroppar, konvulsioner.
 
E153=färgämnde som orsakar cancer
 
E160a - e= färgämne utvunnet med farliga lösningsmedel, ökar risken för lungcancer

E200=(sorbinsyra) leverskador, cancer, svåra allergiska reaktioner

E322=lecitin (soja, raps solros etc) tillverkat med farliga lösningsmedel som hexane. Ger fosterskador, DNA-skador och cancer.

E414=fosterskador, svåra astmattacker, cancer, svåra allergiska reaktioner, ofta bestrålad. Finns även i hälso-och ekologiska produkter. 

E422=starkt processad biprodukt vid tvålproduktion, orsakar 
endokrina störningar, reproduktiva störningar, njurbesvär, cancer
  
E476= lever-och njurförstoring, svåra allergiska reaktioner.  

MUMS!! 

 

Samtliga bilder på godiset i detta inlägg är stulna helt utan dåligt samvete speciellt 
med tanke vilka gifter godisproducenterna utsätter oss för.

Förovisso är jag färdig med den reproduktiva sysselsättningen i mitt liv men det hindrar mig inte ifrån att jag finner ett visst intresse för att få ett hyfsat långt och förhoppningsvist friskt liv i övrigt. Dessa ämnen som jag tagit upp ovan är en sammanställning av alla smarrigheter jag brukligen får i mig när jag äter mina favoritgodisar.  Det är vad som finns i godisarna på bilderna, det är vad jag skulle sätta i mig under hela påskhelgen och då i dagliga doser dessutom. Galet!!


 

  

 I dessa påsktider blir ju detta lite extra intressant då mängden godis ofta överstiger förnuft, sans och vett. Jag är en riktig godisråtta, älskar sötsaker;salt,surt, skum och gelé. I butiken fladdrar näsvingarna till bristningsgränsen när jag passerar lösgodiset som förföriskt skickar ut sina onaturliga doftämnen som ändå lockar så lömskt. Jag satte mig ner och började fördjupa mig i godisets beskaffenhet för att kanske kunna hitta något stöd som kanske kan bota min akilleshäl, något som kan bli som en bromskloss mot handen som greppar godisspaden och godispåsen


 











Folk pratar om rädslan för socker i maten som om det vore den STORA boven, livsmedelsproducenterna stoltserar ofta med "sockerfritt och sötningsfritt" och folk går nöjda från butiken med känslan av tillfredsställelse att "nu minsann har vi gått ifrån det gamla vanliga sockerfyllda varorna till helt sockerfria produkter". Istället bär man hem påsar med varor fyllda av ofta cancerogena, konstgjorda sötningsprodukter
Många ambitiösa föräldrar stoltserar med att deras barn minsann inte får äta godis pga den förväntade sockerrusningen hos barnen. Detta tror jag inte ett skvatt på och har aldrig upplevt själv överhuvudtaget.  Jag försöker ha viss ödmjukhet för de som inbillar sig att sockret har orsakat hemska sockertoppar hos barnen (som det oftast är frågan om) men jag är övertygad om att det är annat som ligger bakom. Se bara ovan! "Hyperkativitet, vredesutbrott, koncentrationssvårigheter, sömproblem" - ringer det inte en väckarklocka någonstans? För mycket socker är naturligtvis inte bra men i jämförelse med de andra tillsatserna känns den diskussionen ganska platt.
Jag är inte ute efter en bli en självutnämnd hälsoguru och vill inte uttala mig bestämt men jag känner ett starkt engagemang och intresse för vad vi människor får i oss. Livsmedelsproducenterna måste ha krav på sig och vi konsumenter måste öka vårt medvetande och kunskap om varorna. Vi kan inte hålla på att springa till läkare vid allehanda sjukdommar för att fortsätta vräka i oss alltifrån mat till godis som innehåller rena gifter, för att sedan med doktorernas hjälp få ännu mer preparat (mediciner) som trots symptombehandling ofta har en rad otrevliga biverkningar i sig själva. 
Naturligtvis uppkommer inte alla sjukdommar av kosten, det inser även jag, men jag tror att vi själva kan välja, skapa ett medvetande inom oss själva och ta ansvar över stora delar i våra liv

 

Dessa godisar ovan, hallon/lakritsskumskallar och kola/salta ovaler är mina riktiga favoriter bland smågodiset....

Jag har länge funderat över detta och försöker angripa min svaghet för godis genom att skaffa mig kunskap om detta som sagt. Att se en härlig, prasslig godispåse med mina favoriter utplockade är rent underbart, men varför, varför mår jag alltid så fysiskt dåligt efteråt? Jag är inte ens en allergisk person! Jag mår illa, blir varm men kan ändå svettas, blir rastlös men ändå vansinnigt trött, irriterad och ofokuserad. 
Att gå ut i en butik för att handla och ta sig tid för att läsa vad ingrediensförteckningen säger är ett sant uppvaknande. E-nummer i det mesta, färgämnen där man inte trodde det behövdes, tillsatser och konserveringsämnen överallt. Om jag inte riktigt kan välja bort de matprodukter som har en viss del av detta, ska jag då fylla på med ännu mera i form av godis?? Det verkar ju helt besinningslöst! Dessutom, varför köpa enkla matvaror fyllda med elände när man minst lika enkelt kan göra dem hemma? Jag vill ge ett exempel; våffelmix. Hur vanligt är det inte att Kungsörnens Våffelmix hamnar hemma i skåpet...?  r-det-är-ju-så-mysigt-att-laga-våfflor-på-våffeldagen....jaha, hur gott är det här då?:

Innehållsförteckning Kungsörnens våffelmix
Vetemjöl, skummjölkspulver, härdat vegetabiliskt fett, heläggspulver, bakpulver (E500, E341, E450 = Njurskador och njursjukdomar.
Störningar i matsmältningsenzymerna.
Tarmstörningar.
Kan försämra kroppens förmåga att ta upp mineraler)
 salt, emulgeringsmedel E471=Fosterskador,Cancer,Genetiska skador 


Needless to say... jag gjorde egen våffelsmet häromdagen, på enbart rena produkter utan tillsatser. Resultat? Mycket godare än paketens våffelmixar....och hur enkelt som helst: smör, mjöl, vatten, mjölk och bakpulver.

  

Det r med maten och deras tillsatser blev ett extraspår i detta inlägg om godismissbruket så här lagom till påsk, men det hänger ändå ihop då allt sammantaget ska passera våra strupar och lagras i våra kroppar, mat som godis. Snacka om belastning för våra kroppar!
Om någon är intresserad av att ta sig tid för att kika på matvarorna hemma i skåpen eller på det varor som man brukligen handlar i butiken: kör en mindre stickkontroll på hur många varor som innehåller färgämnet E120 (karminsyra). Man  blir förvånad - det finns nästan överallt!! Karminsyra framställs från honorna av arten kochenillsköldlöss (Dactylopius coccus), som torkas och krossas. Låter vansinnigt gott eller hur?I eventuella påskägg i år kommer enbart att finnas choklad o.dyl. i alla de former och utseenden, väl utvalda efter god kvalitét och ingredienser.  Jag ska göra allt för att förhindra drivor av ovan exemplifierade godisar och deras anhang att komma över våra trösklar. Ungarna ska gärna få frossa i bra godis, rent socker och mängder av choklad.Ugh!

6 kommentarer:

  1. Hvis du vill bli gammel?
    Spis mued sucker!
    Danske Ellen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag säger ju det..!Man ska nog inte vara så rädd för rent socker! hahaha Heja Ellen!!/Livsnjutaren

      Radera
  2. Dimension Traveller24 mars 2013 kl. 10:33

    Din bild får mig att läääängta efter hemgjorda våfflor! Big time! Sen säger jag bara: Choklad och dess nyttigheter är svårslaget!

    SvaraRadera
  3. Snart ska kidsen´s påskägg fyllas me
    gift.
    NATAN sa

    SvaraRadera
  4. Våffelda i da.
    Lina

    SvaraRadera
  5. GILLAR GODIS!!!!!!!
    ANNA sa

    SvaraRadera