fredag 15 mars 2013

Fredagsfrälsning

Så har vi ett resultat av eftermiddagens bakning! Receptet är ur boken som säkert har figurerat här förut:




Samtidigt vill jag passa på att slå ett slag för kondenserad mjölk (som finns med i receptet)burk som man hittar i butikernas bakhyllor. Det är en jätterolig ingrediens!
 
Choklad, banan och toffeepaj
ca 6 personer

(Ur boken "The Chocolate and Coffee Bible" av Atkinson, Banks, France & McFadden)

Botten:
65g / 5 msk osaltat smör, lätt smält
250g Digestive mjölkchokladkex, krossade

Fyllning:
397g (färdig burk i bakhyllan) kondenserad mjölk
150g hackad mörk choklad, 
(t.ex. Odense chokladknappar)
120ml creme fraiche
1 msk ljus sirap

Topping:
2 bananer
250ml creme fraiche
2 tsk starkt kaffe (jag tog 4 tsk)

Mixa samman digestivekrosset med smöret (jag använde mixer) till en jämn smet. Tryck ut smeten i en form med löstagbar botten (ca 23 cm i diameter). Ställ i kylen.  

 
Till fyllningen: sänk ner konservburken med konserverad mjölk helt och hållet under vatten i en kastrull med kokande vatten. Sjud/koka mycket lätt under vatten i 2 timmar. Se till att fylla på vatten om vattennivån sjunker, burken måste vara under vatten hela tiden. När två timmar gått skjut kastrullen åt sidan, låt allt svalna helt. ENDAST då är burken säker att öppna.
Smält chokladen i en värmetålig skål i ett vattenbad, blanda i fyllningens creme fraiche i chokladen samt sirapen. Öppna den kondenserade mjölken och blanda även ner denna i chokladsmeten. 

Den karamelliserade kondenserad
mjölken, väldigt tjock och krämig
i konsistensen   

Rör om ordentligt så att allt blandar sig. Häll sedan ner chokladsmeten i pajskalet  i formen, se till att smeten fördelar sig jämt i formen. 


Skiva bananerna och lägg ut dem jämt ovanchokladsmeten. 

 

Blanda toppingens creme fraiche med kaffet; jag hade alltså 4 tsk kaffe då jag tyckte att det behövdes för smaken, likaså hade jag sötat kaffet med lite socker innan jag blandade det med creme fraichen. Ringla/häll ut toppingen över bananerna. 


Slutligen hittade jag en dajm här hemma som jag finhackade och hällde ovanpå toppingen.   

 Efter första provningen
 
Det blev en väldigt fyllig, smakrik och söt historia, klart värd att göras men räcker troligen till många då den är rejält "rik" på smaker. Kanske räcker den hela helgen här...?

5 kommentarer:

  1. AjAjAj de där sitter fint
    som helgsysselsättning.
    Baka o käka.
    Sussi

    SvaraRadera
  2. Man döööööööör,så GOTT!
    Smack igen

    SvaraRadera
  3. De där e GOTT!!
    Bara jaaaaaa

    SvaraRadera
  4. Gillar dina recept.
    LINA

    SvaraRadera
  5. Fredagsfrälsning,ja tack om de ser ut så här!!
    Elsa sa

    SvaraRadera