söndag 10 mars 2013

Hej vitlök!

När jag i dag insåg vilken tvärvändning kvicksilvret hade gjort under natten och hur otroligt kallt det var ute kunde jag inte uppbåda mig till att handla inför lunchen trots att skåpen var ganska tomma på innehåll.  Jag kände mig som bästa vänninans trilska hund som vägrar gå ut vid dålig väderlek och fick istället försöka trolla med knäna. 
Som tur var hade vi de två italienarna kvar på besök och med
sådana besökare behöver man sällan gå hungrig
Med nästan inga ingredienser alls och de som skulle användas inte kostade många kronor blev det en riktig budgetlunch. 
Jag hittade ett enkelt recept på vitlökssoppa i boken och den idén kändes perfekt. Vitlök, potatis och vatten är ju något som alltid finns i hemmet om det inte är krig eller kris. 

Trots min storkäftighet ska jag säga att jag faktiskt bara hade hälften av vitlöken som behövdes varvid jag halverade hela receptet nedan rakt av.




ZUPPA DI AGLIO /VITLÖKSSOPPA
 4-6 personer

1 liter hönsbuljong 
100g vitlöksklyftor, hackade
1 klyfta vitlök, hel
3 potatisar, fint tärnade
salt, peppar
60g riven parmesan 
vitt bröd i skivor, en per beräknad person 
    
Koka upp buljongen i en kastrull (boken förespråkar egen, hemgjord buljong på allhenda grönsaker, kycklingben, skrov osv som kräver massor av tid och ... jaja, kanske kärlek men vad sjutton...), jag använde buljongtärning vilket fungerade utmärkt. Som sagt, man tager vad man haver...
Lägg i den hackade vitlöken och tärnade potatisen, koka upp och sänk sedan värmen, låt koka försiktigt på svag värme i 20 minuter

 
Räds inte antalet vitlökar, de hackas nämligen och blir 
mjukare i smaken än pressad vitlök. Samt att fördelarna 
med vitlök är många som t.ex att hålla vampyrer på
 behörigt avstånd....   

gruvligen stulen vampyrbild    

 När 20 minuter har gått, mixas soppan mycket noggrant i en matberedare/mixer tills soppan är helt slät. Lägg gärna i en klick smör som smakförhöjare (mitt tips) och smaka av. 

Så ser soppan ut efter några varv i mixern 

Håll soppan varm medan brödskivorna rostas, när de har svalnat något ta den resterande vitlöksklyftan som delas, använd respektive hälft till att gnida in brödskivorna med. Lägg ner brödskivorna i soppskålarna; jag skar skivorna i fyrkanter för att lättare få plats med dem i våra skålar, ringla lite olivolja över:

 
 
Fördela sedan soppan över brödet i skålarna, toppa med ett lass nyriven parmesanost. 

 
Ett oväntat gott resultat som uppskattades av familjen, framförallt barnen. Lillebror 10 år ansåg att det var det godaste soppa han hade ätit. 
Ibland värmer det i hjärteroten....

6 kommentarer:

  1. Vitlökssoppa.Triggar inte igång nåra smaklökar.
    Oviss!!!!!!!!!!!

    SvaraRadera
  2. Ser gott ut.MMMENNN
    Aldrig smakat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Första gången för oss alla idag också, var tveksam men tog språnget och testade... jättegott som sagt, men det vill ju till att man gillar vitlök. Inte farligt, värt att prova, kostar nästan ingenting om man inte gillar.
      /Livsnjutaren

      Radera
  3. Har testat,va gott.
    Oxå godisgr....

    SvaraRadera
  4. Förstår inte de där me vitlök?
    Usch eller?

    SvaraRadera