onsdag 6 mars 2013

Ny masterchef på gång...?

Jag är nog inte ensam om att uppleva att de egna barnen, (företrädesvis pojkar?) hyser ett överintresse (kan liknas vid en religiös övertygelse) för teknik och datorer. Det har blivit den ständiga, ändlösa kampen att försöka bedriva vardagens tillvaro trots datorernas närvaro. Å andra sidan har vi nu fått TV:n nästan för oss själva och slipper allt vad barnprogram, tonårsserier och melodifestival heter vilket är en befrielse. 


Lånad bild

Det var inte länge sedan som jag själv var novis på området, och visst använder jag datorer men jag har inte det där förslavade förhållandet till dem....

Lånad bild som är väldigt illustrativ
till hur jag själv kände det i en inte 
alltför avlägsen dåtid... 

Lite av den anledningen (barnens tekniska överintresse) föresatte jag mig i går att den den yngre sonen skulle få sig en matlagningsstund i köket, han är ju ändå 10 år! Åren går och snart står han på tröskeln och ska dra sin färde hemifrån. Att jobba upp en vana i köket med matlagning kommer inte över en natt men är nog så viktig den dagen man bor i egen lya. I och med att det är pojkar så får man skynda långsamt; att laga mat varje dag är inte ett alternativ... 
Hur som helst stålsatte jag mig när jag levererade informationen om att datoriet skulle stängas ner (vilket brukar betyda annat än glada miner och samarbete) och att det var dags att laga mat. 
Det verkade vara min turdag och jag skulle antagligen ha köpt några trisslotter, sonen blev överlycklig och antog utmaningen på en gång! Till hans försvar ska jag säga att han har ett stort (mycket stort) intresse för mat och smaker, av de få program han numera ser på TV är "Masterchef..." det mest populära. 


Som extra bonus hade jag förberett ett recept av Gordon Ramsay vilket gjorde sonen väldigt glad då han tycker att G.R är en stor, duktig och kunnig kock... I all enkelhet var det ett recept med pasta och pastasås utan svårigheter. Då jag hade glömt att köpa ett par av ingredienserna gjorde vi receptet till "vårt eget". 


Det var med stort intresse och lust som sonen tog sig att enligt instruktion läsa noggrant och sedan hacka, riva och fräsa ingredienserna. Jag hade nästan svårt att hänga med i svängarna själv!
Resultatet blev mycket bra, vi åt alla och blev ordentligt mätta på den väldigt näringsrika  maträtten. 


GORDON RAMSAYS PASTA MED PASTASÅS  (något reviderad av oss)
 4 pers

pasta för 4 personer

knippe basilika ( som vi hade glömt köpa)
2 dl creme fraiche
200g champinjoner
10 cm purjolök
140g bacon (vi hade karrébacon bara för att det kändes kul ut att prova en ny variant) 
parmesan att riva (använd ALDRIG pulverparmesan!! Det är en styggelse, köp istället en hel bit och riv själv). 
1,5 dl grädde (eget påfund för att jag hade ett öppnat paket i kylen som såg ensamt ut). 
salt, peppar   
 
Koka upp pastavatten, lägg i pastan och en skvätt salt. Hacka/skiva purjon, dela bacon och svampen i bitar. Fräs svampen en aning innan bacon och purjo får fräsas med svampen. Ös på creme fraichen och grädden, låt småkoka försiktigt medan pastan kokar.  Smaka av - såklart. Krydda gärna med egna varianter.
Riv osten - jag hade glömt köpa parmesan så jag fick ta en rejäl bit Edamerost istället. Det var helt OK och jättegott men jag anar att med en vällagrad parmesan hade det blivit bättre. 
Lägg i osten alldeles innan maten serveras, efter att osten kommit ner i såsen får såsen in koka mer, håll bara varmt. 

Inte helt olik detta lejon intog vi lämpliga ställningar för att smälta maten efteråt...  

4 kommentarer:

  1. Just tänk!
    Kocklandslaget gillar

    SvaraRadera
  2. Härligt detta!
    ÄH

    SvaraRadera
  3. Gött när barnen får vara me o skapa.
    Teknik e spännande!
    Solskenet

    SvaraRadera
  4. Verkligen gillar!
    Sirpa

    SvaraRadera