tisdag 29 december 2015

Det här med återvinning...

 För att återgå till ämnet återvinning som jag nämnde i gårdagens inlägg ska jag i dag berätta om vårt egengjorda förvaringssystem för återvinningen här hemma. 
Vi har en mindre hyllmöbel här hemma, en möbel som jag fyndade den sista dagen vi bodde kvar i USA och flyttcontainern redan var på plats för att tömma vårt hus därborta för att frakta hela vårt bohag tillbaka till Sverige. Just den dagen passade jag på att köpa på mig ännu en liten möbel - bara för att jag sprang på den och tyckte att den kunde vara så himla bra att ha... och så släpade jag hem den. Och med till Sverige kom den.

 Hyllmöbeln - här fotat då ryggpartiet tillfälligt var borttaget. 
Och Herr Linslus naturligtvis skulle trampa runt inuti. Ett
hyllplan på möbelns mitt är också borttaget (tillfälligt) här. 

Denna hyll-/förvaringsmöbel har fungerat som förvaring för återvinningspåsar sedan vi flyttade hem till Sverige och det har ju varit bra. Dock har möbeln inte helt passat in i vårt nyrenoverade kök här i vårt nya hus så nu tog vi tag i saken. Eller rättare sagt, detta var Ä.H:s projekt så jag kan inte ta åt mig äran idag heller. 
Vårt enade beslut gick ut på att måla möbelns utsida i köksinredningens svarta färg. Insidan skulle dock målas i en ljusgrå nyans. 


Strax efter att jag hade hittat denna möbel, prutat och tagit hem den till flyttcontainern i USA hittade vi denna stämpel på baksidan (se ovan). Ethan Allen är ett amerikanskt möbeltillverkarmärke som erbjuder massor av tjusiga möbler som inte ligger på marknadens lägsta prislappar, mitt "fynd" var med andra ord ett fynd...

Ä.H fick gå loss med slipklossar och färger, själv så sydde jag ihop det som skulle bli ett draperi på framsidan att skyla de fula påsarna med:  

 
 Draperiet har öljetter som hängs på små trådkrokar, 
krokarna inköpta på Byggfabriken i Malmö

 När man vill dölja förvaringen helt täcker man helt
enkelt för med draperiet

Draperiet sydde jag av ett samma tyg som jag använde till vårt nya skafferiskåp vi köpte i somras. Detta skåp har glasdörrar och jag ville täcka glasdörrarnas insida med tyg för att slippa se alla burkar och lådor med mat på insidan och samtidigt få en känsla av "gammaldags lantkök":

 
Vitrinskåpet köpte vi på Mio Möbler och bytte  
sedan ut knopparna till likadana knoppar
vi har på övriga köksinredningen


Draperityget räckte inte till helt så jag förlängde det med ett enfärgat tyg i samma grönaktiga ton som draperitygets blommor. Hur som helst, förvaringen av alla nödvändiga återvinningspåsar är klar och nu även lite mer uppsnyggad än innan. Nöjd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar