tisdag 22 december 2015

Ännu en vinterväska


Mitt senaste projekt från syhörnan är denna väska, i samma tyg som väskan jag sydde nyligen. Jag hade tyg över och var så sugen på att göra ännu en väska fast i en annan modell och storlek. 
Tyget köpte hade jag alltså köpt tidigare i höstas från House of Sculthorpe i England,  fodret som jag använde denna gång kommer från tygsamlingen jag köpte på mig under tiden i USA.

Insidans foder

Mönstret som jag sydde efter denna gång hittade jag på webbsidan Artsycraftybabe; här finns en hel del godsaker att kika på och jag gillade verkligen väskmönstret som var tacksamt att sy efter. 

Till väskan använde jag ett par olika mellanlägg, av erfarenhet från tidigare väskproduktioner ville jag ha en väska med en "stadigare form" än bara en påse med handtag, dessa mellanlägg och extra foderdelar står alltså inte med i originalmönstret. 

 Handtagen/axelbanden i läder hittade jag också i England som kom inom en vecka efter beställning. Webbsidan Bag Clasps Lt jag beställde ifrån är för övrigt en guldgruva för de som går i väsktillverkartagen. De har ett helt fantastiskt utbud som har det där lilla extra för den som är som jag, nitisk och vansinnigt nyfiken på vad som kan finnas utöver i de svenska butikerna. 

 
Denna gång var mitt önskemål att hitta axellånga remmar (inte bara handtag) i riktigt läder (jag är inte förtjust i s.k PU-läder som inte är äkta läder utan konstläder) mellandelar i antikbehandlad brons eller mässing samt en fastsättningsdel för väskan som skulle kunna passa just den här modellen av väska. 
Priset för dessa axelbanden var £ 13.95 vilket med dagens kurs ligger på ungefär 176 svenska kronor, frakten kostade £ 6.80 (ca 85 kronor), vi pratar alltså inte några fantasisummor här. 
Sedan har vi det där med knappen också. Jag hade även här ett krav att knappen skulle vara av en viss storlek och i samma material/färg som metalldelarna i axelremmarna. 

(...och därmed var galenskapen ett faktum....)

Vet ni hur mycket knappbutiker det finns därute?? Jag menar online? Förstår ni vilket utbud det finns?? Väskan var klar i sin helhet sånär som på knappen. KNAPPEN. Plötsligt stod hela projektet på vänt bara för en enda knapp! Jag höll på att bli galen, det fanns så otroligt mycket fina knappar att min veliga och väldigt svagsinta sida löpte amok. Tyvärr (eller troligen var detta tur) var de flesta knappar alldeles för små, jag kunde trots allt skala ner mina "sparade objekt" till några få till slut just på grund av storleken.  




Trots det alldeles överväldigande utbudet av knappar var min maggropskänsla stark och jag fattade slutligen beslutet om att beställa knappen. Men jag beställde två, dels denna på bilden ovan och en likadan fast i antikbehandlad silverfärg, bara-för-att....
Var hittade jag dessa knappar då? Jo, i San Diego, USA på webbsidan A Cute As A Button Store. Kanske behöver jag inte säga att det även här gömmer sig en ren skattkista för den som letar knappar....
Hur som helst, väskan blev faktiskt precis som jag hade föresatt mig, föreställt mig och som jag önskade. Och lite till, och det är ju ändå huvudsaken!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar