tisdag 27 augusti 2013

...och den långa ludna svansen...gryta på oxsvans

Bråda dagar och mycket att göra och mycket har blivit gjort. Utrensningar, skåprensningar, sorteringar, omförflyttningar av saker och omstruktureringar. Det blir bra när det blir klart och det är så skönt att gå igenom vad som finns, få ordning på allt samt att göra sig av med gammalt, utgånget och överflödigt. Ett exempel: på kvällskvisten tog jag tag i röran med kryddorna i köket. Ja, jag märker att det ser banalt ut när jag skriver så, men faktum är att under flera år har alla kryddorna varit obekvämt placerade i ett par plastboxar där ingen ordning råder över huvud taget. Dessa platslådor är en kvarleva från vår flytt hem till Sverige från USA, då packade jag nämligen alla kryddor  ordentligt i plastlådorna som hade praktiska lock. För transportens skull var det bra, men sedan stannade det vid denna lösning även när vi var tillbaka i vårt nya hem i Sverige. 
Med tiden resignerade vi inför faktumet att vi vid varje matlagningstillfälle har fått rota igenom båda plastlådorna i jakten på en krydda som vi tror eller hoppas att vi har. I själva verket har jag vi sällan koll på vad jag vi faktiskt har och handlar gärna på oss den aktuella kryddan i tron om att den faktiskt är slut hemma. Vilket ofta gett dubbla uppsättningar av många kryddor. Detta upptäckte jag idag med råge.
 Jag hittade dubbelt upp av dill, oregano, cajunkrydda, paprika, kardemumma och dragon. Jag hittade även tredubbelt upp av gurkmeja. Och hur mycket går det åt av just gurkmeja i ett kök - egentligen?? Det är ju lite synd för kryddor har också ett utgångsdatum, de blir inte dåliga men tappar smak och sting.
Jag bestämde mig att kryddorna skulle få flytta ner i en vädligt grund låda som finns nära spisen, på detta sätt ligger det lätt åtkomliga och burkarna är dessutom läsbara när man drar ut lådan. 
Varför har jag inte gjort så tidigare...?

 
 Förutom lådan med kryddor fyllde jag en av plastlådorna med alla buljongkartonger, påsar med diverse kryddpåsar som t.ex. muskotnötter och oöppnade burkar med kryddor (dubletter). Men nog om städning och röjning, jag tänkte skriva om gårdagens middag som ett litet tips. Jag hade en platta med frusen oxsvans i frysen som jag tinade upp under dagen. Vansinnigt billig mat (50:-/kg!) men också väldigt god och enkel att laga. Jag brukar vanligen laga en gryta på oxsvansen och göra sås på sjävla grytspadet när oxsvansen är färdiglagad. Så här gjorde jag och det här är vad jag använde:



1,1kg oxsvans
1 tärning oxbuljong
5 dl vatten
4 små vitlöksklyftor, skalade och grovt uppskurna
1 knippe knipplök, skalade och grovt upphackade
1 palsternacka
1/4 rotselleri
smör till stekning
mjöl (ca 3dl)
salt, peppar
2 msk (ca) Mushroom Soy
Bouquet Garni (färdig kryddblandning), denna variant innehåller timjan, oregano, kyndel, rosmarin, basilika, dill, mejram, salvia och dragon


I en stor skål; blanda mjöl med salt och peppar. Lägg ner oxsvansbitarna en i taget och klappa mjöl runt om ordentligt. Lägg de mjöltäckta oxsvansbitarna åt sidan.


Skala och klyfta upp knipplöken grovt. Skala palsternackan och skär upp den i grova skivor. Skär rent rotsellerin och skär sedan ner den i bitar. 

 

 Knipplök, palsternacka och rotselleri

Hetta upp en stor gryta och lägg ner en stor klick smör. Bryn oxsvansbitarna på hög värme runt om lägg ner vitlök och knipplöken så de fräses tillsammans med köttet. Sänk värmen och smula över buljongtärningen och häll på vattnet. Krydda och låt grytan puttra i 1,5-2 timmar på låg värme.

den färdiga oxsvansen

När oxsvansen är färdigkokt: ta upp den och lägg åt sidan, häll ner grytspadet tillsammans med grönsakerna ner i en matberedare. Mixa samman tills allt blivit en slät sås. Häll tillbaka ner i grytan, smaka av och krydda ev. mer, lägg ner en liten klick smör. Färdigt!
Vid servering kan man sedan lägga ner oxsvansen i grytan med såsen eller helt enkelt servera såsen bredvid oxsvansbitarna, man väljer själv.  Jag hade färska plommontomater, ångkokt broccoli och kokt potatis till. 
Detta är lite av en favoriträtt hos familjen även om vi inte lagar den så ofta, det kan vara lite knepigt att hitta oxsvans ute i butikerna så passa på att handla när ni hittar! 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar