tisdag 20 augusti 2013

Snabb kycklingimprovisation med pankosmulor




Skolstarten är avklarad och hösten 2013 närmar sig med samma envetna men sakteliga hastighet som kompisen ovan. Inga avancerade utsvävningar hanns eller orkades med igår när det kom till middagsmaten. Det fick det bli en väldigt snabbt tillagad middag och jag hade färska kycklinglår hemma som fick utgöra basen. Så här gjorde jag och detta är vad jag använde:

Pankopanerade kycklinglår med råstekt potatis
ugn 200°

1,1kg färska kycklinglår
ca 50g smält smör
pankobrödsmulor (se bilden nedan)
ca 1 kg skivad fast potatis
salt, peppar, creolkrydda
smör och olja till stekning av potatisen

Först sköljde jag kycklingdelarna noggrant och torkade dem. 


 Sedan smörjde jag en ugnsform med smör, stor nog att rymma kycklingdelarna. Då jag inte hade ägg att vispa och doppa kycklingdelarna hemma fick jag ta smält smör som jag doppade dem i. När de var väl täckta av smöret lade jag dem i en skål med pankobrödsmulorna och täckte kycklingen.

 


Pankobrödsmulor i påse kan se ut så här i butiken. Det är brädsmulor av det finaste innanmätet av vitt bröd, typ frallbröd, smulorna är väldigt luftiga och spröda, väsentligt olika de "vanliga" ströbröden. 
 
 De panerade kycklingdelarna lades sedan ner i ugnsformen, salt, peppar och kreolkrydda hälldes på och sedan fick de stå i ugnen ca 25 minuter. 

 

Potatisen skivade jag tunt och stekte i en blandning av olja och smör. (Jag använde två stekpannor då potatisskivorna inte rymdes i en panna.)


I all sin enkelhet blev det färdiga resultatet riktigt, en fullpoängare och uppläggningsfaten totalt renskrapade. 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar