tisdag 20 augusti 2013

Grönt är skönt

Som den livsnjutare jag är tycker jag om att omge mig och inreda hemmet med växter. Inte för att jag har gröna fingrar på något sätt - tyvärr!  Jag har enbart de mest blygsamma och basala växtkunskaperna men inget därutöver. Lika bra som jag är på att köpa hem vackra, nya blommor - lika bra är jag på att ta död på dem (omedvetet). Jag säger bara HEMTREVNAD, hur svår är den att få till att överleva mer än några veckor?! (Och jag tycker verkligen om hemtrevnaden...!)
Några tappra stackare brukar hänga i längre än andra och nu under hela den varma säsongen får de som överlevt våren flytta ut på vår balkong där de kan lapa väder dygnet runt. De verkar trivas med det. 
Häromdagen insåg jag att de alla växter (som uppgick till det oerhörda antalet av FEM stycken, då är de ensamma minikaktusarna inte inräknade, de verkar överleva vad som helst ändå) behövde planteras om i större krukor.  Idag gav jag mig iväg för att inhandla inner- och ytterkrukor. Bara detta gav mig lätt ångest; det finns ju så mycket krukor att välja mellan men alldeles för få ytterkrukor som passar innerkrukor av något större modell. Antingen är ytterkrukorna alldeles för trattformade vilket gör det omöjligt att sänka ner en cylinderformad vanlig innerkruka i. De flesta väldigt snygga ytterkrukorna är bara för små rent allmänt, eller så är deras storasyskon med större diameter slutsålda. Alltid! Dessutom är jag lite petig ska jag tillägga, har vansinnigt svårt att välja i synnerhet.  Jag gillar inte t.ex. vanliga helvita blanka, färgade blanka, krukor med massor av "shabby chic" text på, krukor med färglada blommor på eller krukor med  ingjutna kerubansikten som liknar fula trollungar med magont. Hur svårt ska det vara att hitta krukor? Bevisligen rejält; humöret blev fort därefter.  Det fick tyvärr Ä.H uppleva när han råkade ringa mig mitt i villervallan av innerkrukor, ytterkrukor, centimetermätningar och blomjordssäckar...
Slutligen kom jag hem (nersvettad trots nyduschad strax innan, uthungrad och med stor kaffeabstinens) med några utvalda, bra krukor. Här är hur växterna blev efter omplanteringen:


Apelsinplantan var först ute med sin nya garderob; ny innerkruka och ny ytterkruka. Ytterkruka hade jag sedan tidigare och nu kom den äntligen till användning. 

 
 

Det gamla saltkaret är en favorit jag har haft länge och idag köpte jag en liten kruka Plättar-i-luften som jag satte ner. En favorit!
En annan kruka sparad i skåpet är denna nedan; den fick också sällskap av en ny Plättar-i-luften. 

 
 Den trogna murgrönan behövde verkligen en ansiktslyftning med nya krukor och så här blev den; ytterkrukan köpte jag idag och leverantören är "Miljögården":




 Sedan hade jag två ganska dåligt behandlade pelargoner; en Mårbacka- och en Kärlekspelargon. Mårbackan brukar blomma rejält med svagt ljusrosa blommor och Kärlekspelargonen ger djupt rödsvarta, sammetsliknande blommor. Båda två fick nya inner-och ytterkrukor, även dessa från Miljögården.

 Kärlekspelargon till vänster, Mårbacka till höger.

Slutligen  fick "julblomman" (jag vet inte vad den heter) en omgång ny jord, ny inner-och ytterkruka. 


Jag kände på en gång att ytterkrukan kändes fel när jag satte ner blomman, jag får skaffa en annan växt till ytterkrukan. Ytterkrukan  kommer också från Miljögården, inköpt idag. Jag har märkt att jag har en förkärlek för Miljögårdens utbud av krukor, de brukar dessutom vara mycket prisvärda. Nu står jag i valet och kvalet mellan att återanvända någon av dessa två äldre krukorna som trots allt passar i storlek:

 

Den vänstra är i plåt medan den svarta är någon form av svart, gjutet stenmaterial med lite mineralbitar i som inte riktigt syns i bild. Vi får se vart det landar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar