tisdag 15 juli 2014

För-och emot

 
Älghannen "Dallas"

Det här inlägget går under rubriken "Djurkul" på bloggen, även om det kanske inte är så himla kul. I alla fall inte om man är ett av djuren som inlägget kommer att handla om. Jag vill redan initialt påtala min oerhört kluvna ställning till vilda djur i hägn, problematiken med alla vackra, vilda djur som finns på olika zoo:n runt omkring. Egentligen är jag inte kluven alls till idén om att ha eller inte ha vilda djur inhägnade. Vilda djur är vilda och bör få vistas fria i sin naturliga miljö - DET är min uppfattning. Ändå kan jag inte neka till att även jag känner en tjusning med att verkligen få möjligheten att uppleva vanliga och ovanliga vilda djur på nära håll. Jag vill ju också se dem, uppleva dem och njuta av dem.  Men jag vill samtidigt inte på något vis ge sken av ett personligt godkännande till djurparkshållning i allmänhet med detta inlägg, jag undanber mig därmed också all ev. negativ debatt tillika kommentarer kring ämnet på min blogg. Här är en väldigt intressant artikel som belyser problematiken kring s.k folkbildande djurparker kontra vilda djur i hägn, utmärkt skriven av Helena Pedersen, forskare i pedagogik och kritiska djurstudier vid Malmö Högskola.

Jag och sönerna besökte idag Skånes Djurpark i Höör. Jag vet, djurparken har fått en del kritik genom åren för diverse brister i djurhållningen t.ex. länsstyrelsens utlåtande efter en kontroll i februari 2013, eller när totalt 12 vargar sköts i januari 2010. Dessa två allvarliga rapporteringar belyser hur oerhört svårt det är att möta folkets behov av djurupplevelser kontra etiskt försvarbar djurhållning av vilda djur. 
Hur som helst, vi åkte hit. Vi gjorde faktiskt det. I bakhuvudet hade vi en klen ursäkt att "djuren på Skånes djurpark är tillhör ändå det skandinaviska klimatet och kommer inte från varmaste tropikerna".

Hur som helst....
I en otroligt vacker natur i Höör finns mängder av djur i olika storlekar. Genom parken löper jättehärliga promenadslingor, allt inbäddat i en härlig grönska. 


Myskoxe och bisonoxe

Jag kan bara erkänna att det var första gången jag fick se en livs levande myskoxe och den var bra mycket mindre än vad jag hade förväntat mig!


Allehanda fåglar finns också; ugglor, kungsörn och annat fjädrigt.


Att (skyddad) få se brunbjörnar på nära håll var trots allt en upplevelse utöver det vanliga.



Vissa nallar gick på upptäcksfärd i hägnet eller tog en rejäl siesta tillsammans med favoritleksaken...


Mamma Varg hade enligt utsago en kull med tre-fyra ungar att ta hand om, när vi först såg Mamma Varg åt hon girigt av ett stycke kött.




Det var även första gången jag såg en riktig järv i levande livet.


...jag hade faktiskt ingen aning om att tvättbjörnar finns i Europa.
Kissen till vänster på vilden nedan är en s.k (äkta) vildkatt som numera inte finns i Sverige utan i mellersta Europa och Skottland.


Det var ändå ett givande besök, fantastiska djur även om vi alla hade kunnat klara oss med detaljstudier i en bok. Vissa hägn kändes små och faktiskt nedgångna, vissa vattendepåer hos djuren såg allt annat än fräscha ut. Naturligtvis beror det säkerligen på ekonomin som alltid, det kan inte vara direkt gratis att driva en verksamhet som denna. Det ska bli spännande att se vad som händer nu när parken stänger i höst 2014 och driften tas över av norska Lund gruppen AS. Över 100 miljoner norska kronor ska satsas på djurparken över en period på 10 år. Om det ändå ska finnas djurparker förtjänar de inhägnade djuren den bästa skötsel och utrymme som kan ges samt den mest engagerade personalstyrka som kan uppbådas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar