torsdag 10 juli 2014

Besök i ännu en oas

I dag fick jag äntligen besöka ett ställe jag länge varit nyfiken på och velat åka till. I stadig +30° värme, strålande sol och med underbara varma vindar åkte vi till Kulturens Östarp beläget i Sjöbo kommun i Skåne. Jag gillar ofta friluftsmuseer där man fritt kan strosa i sin egen takt och verkligen insupa allt ifrån gamla ting till friska vindar, museer i all ära men de kan tendera att kännas väldigt instängda och dammiga, även om museerna fyller en viktig funktion. Men ett ställe som Kulturens Östarp är oslagbart, det är så fantastiskt vackert! 






 














Längs den slingrande promenadslingan genom landskapet vandrade vi och såg allt vackert; de gamla husen, naturen och även djuren; på Kulturens Östarp har man äldre lantrasdjur (blommehöns, linderödsgrisar, göingegetter, ringamålakor, gotlandsruss, mellerudskaniner, skånegäss och blekingeankor).





Vi kunde även uppleva husen från insidan. Fantastiska möbler, föremål och detaljer, placerade ungefär som om sakerna just hade använts och ställts åt sidan i väntan på sin ägare, det gillar jag!





En helt makalöst vacker trädgård nedanför husets vasstak, allehanda blommor och framförallt stockrosor - mina favoriter!



 Få saker är så vackert som vita skånehus med vasstak och stockrosor 
planterade nedanför...

 ... ord är överflödiga här...


2 kommentarer:

  1. Hej allra finaste söstra

    Älskar dina bilder över Skåne och få ta del av ditt liv. Saknar dig otroligt mycket

    Anna

    Kramar i massor / Puss ♡♥

    SvaraRadera
  2. Underbaraste ystra "syster" min, saknar dig massor också... men dina ord värmer ända ner i hålfötterna och ajg vet att du alltid finns för mig. *Kramar dig*

    SvaraRadera