måndag 15 december 2014

Anksnack


För en tid sedan ville jag göra helstekt anka och det skulle bli första gången för mig. Det var strax innan Mårten Gås och det såldes  anka och gås för fullt i matbutikerna. Gås har jag ännu aldrig lagat, jag var (är) sugen på att prova men var osäker på om jag faktiskt skulle få in pippin i vår ugn. Några personer avrådde dessutom mig från gås då tillagningen skulle ge enorma mängder gåsfett precis överallt i köket. Jag bestämde mig för anka istället och jag valde att köpa en frusen anka vilken var otroligt billig i inköp dessutom, 30:- per kilo! Med andra ord skulle det inte vara någon katastrof om jag misslyckades, det vore trist med en färska anka som kostade betydligt mycket mer. 
Den frysta ankan fick tina väldigt långsamt två dygn i kylskåpet. Nedan följer hur jag gjorde, jag kombinerade olika recept lite här och var som var snarlika varandra. Här är det slutgiltiga receptet: 

Ankan:
1 anka på ca 2,5 kg
en halv citron
salt och peppar

3 msk ketjap manis 
3 äpplen, tärnade till fyllningen
en bit palsternacka, grovt tärnad
ett par slantade morötter
1 gul, stor gul lök, klyftad

Sås:  
inkråm från ankan
lök, klyftad
morot och rotselleri, tärnade
anksky (väldigt, väldigt fet)
4 dl vatten
2 dl grädde
3 msk vetemjöl

kinesisk soja, en skvätt
3 cl
konjak (alt. sherry, madeira, calvados)
Salt och vitpeppar
2 tsk röda vinbärsgelé (valfritt)


Ugnen på 175°.

Ankan:
Ta ur inkråmet ur ankan, skölj ev. av om det är blodigt. Torka lätt. 
Skär äpplena i bitar, ganska stora. Gnid ankans skinn med citronen. Proppa ankan full med äppelbitar. Vid behov kan man sy ihop eller binda ihop baken på ankan (jag behövde inte detta). Smörj en ugnsform. Gnid in ankan med ketjap manis runt om. Lägg ner ankan i formen med bröstet nedåt. Lägg ner rotfruktsbitarna, lökbitarna och inkråmet runt ankan i formen. 
Vänd på ankan efter 30 minuter. Stek ankan 40-50 minuter per kilo
(kontrollera köttsaften som ska vara helt genomskinlig när ankan är klar).  
När ankan är färdig får den vila och svalna på en vinklad yta som gör att saften rinner ur ankan och ner i en form. Lägg folie över ankan under tiden. 

Såsen:
Lyft ur grönsakerna ur ugnsformen som ankan har stekts i, häll i lite av vattnet i formen och vispa loss skyn. Sila i en bunke för att få skyn riktigt ren från grönsaksbitar. Låt skyn svalna ordentligt i bunken, fettet kommer lägga sig vid ytan, ta bort detta då såsen annars blir vansinnigt fet. Det är lite knepigt att få med sig det flytande, genomskinliga fettet som ligger på den smakfulla skyn undertill. Ta det varligt och var försiktigt, det är skyn undertill som ska användas till sås. (Fettet kan sparas i en separat burk under tättslutande lock och användas till stekning den kommande veckan, fantastiskt gott!) En ganska flat sked eller slev kan fungera att försiktigt ösa bort fettet från skyn med. Såsen som görs på skyn är ändå duktigt rik på ankfett.
Rör/arbeta ut mjölet i lite av ankskyn i en kastrull,  fräs lätt och späd med mer sky samt vatten och grädde. Tillsätt konjak, soja, salt och peppar. Smaka av, det går även att kasta ner en klick gelé i som får smälta ner i såsen. 
Skär upp ankan när den har svalnat, bestäm hur stora bitar som ska serveras. Rensa skrovet noga från kött, det finns mer än vad man tror. En liten hög med "fulbitar" är gott att smaska på och synd att slänga. Servera ankan med tillbehör, framförallt gelén som är jättegod till!

(Förtydligande: varken äppelbitarna inne i ankan eller grönsakerna runt ankan i formen används till servering.)


Jag var väldigt nervös inför resultatet; men ankan blev perfekt stekt och det var egentligen inga avancerade saker, det var mer stektiden som gjorde mig osäker. Ankan blev otroligt god och gick nästan åt i sin helhet på vår familj (fyra stycken), endast ett par bitar blev kvar som rester.
Till ankan hade vi sallad, gelé och allas favorit; klyftor av sötpotatis i ugn. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar