fredag 5 december 2014

Årets husbygge färdigt!

 En och annan sned kant: check

Diverse områden mer mörkgräddade än andra: check

En och annan sprickbildning: check

Några bitar bakade och kasserade: check

Kristyr som bitvis runnit och klumpat sig: check

Så här kan det gå när det ska skapas eget pepparkakshus... Men det i alla fall mitt egenritande och egentillverkade!

Som vanligt så här års drabbas vi olika mycket av julinspiration,  julstress för vissa. Jag måste säga att jag numera ställer mig vid sidan om julstressen, det finns liksom ingen anledning att tvinga sig själv till att göra saker som inte behövs eller är till någon mening för mig eller någon annan. Jag gör bara det jag vill göra och det som känns absolut nödvändigt. Att handelskommersen är i full gång och fullständigt matar oss kräkfärdiga med JUL överallt är liksom inget jag kan göra något åt, istället försöker jag stänga av dessa intryck och byta radiokanal när de uttjatade julsångerna spelas om och om igen. Ändå gillar jag julen, verkligen. Den hör till årstiden, den är som en milstolpe mitt i allt det mörka och kalla. Lite ledigheter med helgdagar som gör livet mysigt, ofta möten med släkt och vänner över goda middagar. Jag gillar viss julmusik men jag vill gärna höra den sparsamt alldeles vid själva julafton. Att pynta huset fullt är inte riktigt jag men visst har vi ändå lite ljusstakar i fönstren och en och annan tomte som smyger i ett hörn. 
När julen väl är över har jag bråttom att bli av med den, jag vill slänga ut granar, tomtar och allt juligt så fort det bara går. Julen är ju ändå slut, förbi, passerad.... Jag börjar längta efter våren.
Tiden efter själva julafton tycker jag är jobbig, seg och långsam. Då har vi liksom bara vintern att ägna oss åt, länge, länge och mycket tycker jag inte om vintern...

Tillbaka till julstöket så! Av någon anledning har jag de senaste åren gjort pepparkakshus och ställt upp. Det är visserligen helt i sin ordning kring julfirandet. Det är ett legitimt sätt att få skapa sevärdheter även i ätbar form (även om de inte äts upp här hemma, det är ju äckligt efter att ha stått framme i damm i flera veckor!). Till jul får vi baka och skapa hus, kakor osv och hänga/ställa upp för beskådan. Och det är kul att skapa! Det skulle inte fungera med något liknande till midsommar....(den flinke får kanske binda  blomsterkransar möjligen men dit sträcker sig inte mitt skapande). 

Till en början använde jag alltid tidigare Annas Pepparkakshus men jag tröttnade till sist. Det såg ju alltid likadant ut även om huset är klassiskt. Jag ville ha något nytt och att göra egen ritning ger ju oändliga möjligheter! Förra året gjorde jag min första egna ritning och den kan ni se här. I år hade jag en annan idé och insåg att även den skulle bli möjlig att förverkliga. Jag ville göra en medeltida borg! Om inte annat för att min skiss i huvudet verkade vara så tacksam att skapa.... En kväll satte jag mig ner och ritade en skiss på hur borgen skulle se ut, samtidigt som jag kunde reflektera över vilka delar som skulle behöva bakas och faktiskt fundera över om det skulle vara möjligt. Nästa steg var att rita borgens delar i styv papp och sedan klippa ut. En tur till matbutiken för att köpa pepparkaksdeg, sedan hem och börja kavla! 

Jag tänkte mig en medeltida borg där det pågår en rejäl festlighet, julfirande eller vad som helst. Trubadurer, gycklare, helstekta grisar och vin i överflöd... :
 
 lånad

 lånad

 lånad

Till min borg behövde jag två torn (fyra sidor vardera) och en mellandel som skulle gå mellan tornen (två sidor). Jag skar ut detaljer, en valvdörr och gjorde fönster med små kakformar. Sedan gjorde jag en heraldisk sköld att hänga ovanför valvet. Förutom degen köpte jag en liten påse med guldkulor, vit kristyr och gelatinblad. 
När husdelarna var gräddade och klara dekorerade jag runt fönstren med kristyr och guldkulor. Efter detta moment monterade jag borgen på den tänkta platsen, borgen skulle vid slutresultatet vara för stor för att flyttas. Istället för smält socker som lim för delarna (jag är verkligen färdig med smält socker, jag gör mig alltid så förbaskat illa på det!) använde jag i år limpistol vilket faktiskt fungerade bra. Till fönstren klippte jag till gelatinblad och limmade fast på insidan. På delarnas skarvar satte jag kristyr och som fällgaller  hade jag små "glasspinnar" som jag täljde till spetsar på nertill och sedan limmade ihop till ett galler. Fällgallret limmade jag fast från insidan. På borgens framsida avslutade jag med att klippa till rött tyg till två stycken flaggbanér. På dessa ritade jag med textilpenna i guld, sedan fäste jag flaggorna på varsin längsgående tändsticka som sedan limmades fast på borgens väggsida. Sist penslade jag decoupagelim (blir osynligt när det torkar) längs borgens övre kanter, på limmet sprinklade jag "snöflingor" jag köpt på Panduro tidigare.
Detta är resultatet:


I mina gömmor hittade jag en belysningsslinga med små, små lysdioder. Denna slinga stoppade jag ner och fördelade jämt mellan tornen och kopplade in i eluttaget.



Hemgjort, inte helt perfekt men ganska bra ändå. Familjen har godkänt.

2 kommentarer: