lördag 24 januari 2015

Fredagsluftning


Torsdagen började ju härligt med lång skogspromenad och stämningen höll i sig stadigt, energin var på topp hela dagen. Som bonus fick vi en helt makalös solnedgång också, på bilden ovan ser den faktiskt overklig ut. Fredagsmorgon såg lovande ut och jag tog mig ut en sväng igen. 


 Bitvis var det en illrosa soluppgång med själva solen som ett lysande, brandgult klot, bitvis var det tjockdimma som sedemera verkade utvidga sig över stora delar av landskapet för att helt dominera. I alla fall överallt där jag var... Det var nästan mjölktjockt och till synes ogenomträngligt.


Jag besökte ett litet naturreservat i Bosarp; Bosarp Jär . Detta är en rullstensås mitt ute i jordbrukslandskapet, strax utanför Eslöv. Jag ville passa på att besöka åsen just nu då det är avlövat, för att bättre kunna se den dramatiska utformningen utan all grönska.

Dimman bäddade in åsen så den knappt syntes

Åsen ska vara upp till 20 meter hög och är under stora delar väldigt, väldigt smal upptill, åsens längd är dryga 2 km. 

 Här kan man ganska tydligt se åskammen med branterna på varsin sida

 Detta foto tog jag från åsens topp, rakt ner mot bebyggelsen som ligger 
precis nedanför åskammen

 När grönskan återkommer tror jag att det
är väldigt svårt att ta sig fram här...



 Här var det trångt om saligheten minsann!

 ... och så äntligen mer utrymme för trampande fötter...



 Varenda gren och detalj var fullkomligt täckta av 
lurvig frost..

 ... en rolig effekt med allt i vitt då det annars bara ser mörkt och risigt ut

 Strax intill rullstensåsen finns en gammal kyrkogård som ligger på platsen för Bosarp gamla romanska sockenkyrka. I dag är det en rekonstruerad byggnadsgrund för den dåtida kyrkan och ett antal äldre gravar runt om. När den nya kyrkan byggdes i Bosarp (andra hälften av 1800talet) lät man riva denna äldre kyrka.


 Jag tog en sväng runt den lilla kyrkogården, det var otroligt stillsamt och vackert i det dimmiga ljuset.




Jag tog en liten avstickare till Trollenäs slott också, jag har bara varit där sommartid och tänkte att dimman skulle ge några härliga bilder denna dag.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar