onsdag 10 juni 2015

En klassiker på tallriken

Jag vill bara slå ett slag för....

I går lagade jag stekt, färsk sill och barnen var jättelyckliga. De älskar verkligen denna rätt och jag förstår ju varför. Jag varierar mig när jag lagar denna rätt, ibland använder jag rågmjöl enligt den gamla traditionen men igår valde jag bort detta. Istället tog jag en skvätt vetemjöl tillsammans med pankoströbröd, ett helt fantastiskt fluffigt, knaprigt ströbröd som slår det "traditionella ströbrödet" med hästlängder. Jag använder enbart det traditionella ströbrödet numera till att bröa kakformar med vid bak av t.ex. sockerkaka, men inget annat. Har man väl börjat använda panko kan man ogärna gå tillbaka till "vanligt ströbröd" för det är en enorm skillnad. Även om pankoströbröd är dyrare än det andra gör det mig detsamma eftersom vi inte enbart lever på detta varje dag. Vid tillagning av maträtter som ska paneras med ströbröd rekommenderar jag varmt att man använder panko istället. Panko brukar finnas på utländska/asiatiska hyllan i alla butiker och förpackningen ser oftast ut så här:

 Lånad bild


 Fluffiga, stora och knapriga bitar vitt ströbröd (som inte är helt sönderrostade, små och stenhårda som det sedvanliga ströbrödet) lyfter rätterna till nya höjder. 
Mina sillfiléer igår doppade jag som vanligt i ägg/mjölkblandning och sedan i panko + vetemjöl + kryddor innan jag stekte dem i pannan (i rikligt och riktigt smör såklart - margarin är bannlyst i detta hus). Då min butik inte hade hemma nypotatis fick det bli vanlig potatis som jag gjorde mos på, till detta serverade jag även lingonsylt och vips så var en festlig vardagsmiddag på bordet!

1 kommentar:

  1. Låter jättegott,bra tips med paneringen,måste testa.
    Karin A

    SvaraRadera