söndag 28 juni 2015

I brist på sommar syr jag

Ännu ett syprojekt har lämnat symaskinen. Det har getts många tillfällen att sy denna "sommar", vanligtvis brukar jag nästan inte sy alls under sommarsäsongen. Då sommaren lyser med sin frånvaro måste jag hemfalla lite åt klagan över det uteblivna sommarvädret. Med juni månad nästan slut har en stor del av sommaren redan försvunnit, snart är det dags att ta fram höstkläderna igen, nej förresten, de hänger ju fortfarande framme och används....! Jag gillar dock hösten, absolut, men skulle behöva en rejäl dos sommar o form av sol och värme. Inte bara ett par tre veckor.... 

Jag var för en tid sedan sugen på att göra mig en ännu en ny väska och i min tygsamling hade jag ett tidigare oanvänt tyg. Tyget är lite kraftigare bomull, benvitt med blommor på. Då blommor är något jag inte gärna använder mig av vanligtvis har tyget blivit liggande ganska länge. Nu tänkte jag att det kunde vara dags att bryta mitt egna konservativa beteende kring detta. 
Mönstret till väskan hittade jag på Warehouse Fabrics och jag kan rekommendera andra att pröva detta mönster. Här är det färdiga resultatet:



Jag gjorde en passpoalsöm i matchande färg
av en snedslåremsa

Väskan har ett par olika varianter av mellanlägg för att ge stadga och hålla formen av en väska. Upptill på väskans insida sitter ett magnetlås och väskan är fodrad med ett avvikande tyg. På väskans insidor sitter även några fickor.




Nu sitter jag och väskan redo att möta sommaren, gärna mer än några enstaka soliga dagar denna sommar. Tills dess fortsätter jag att sy på lite annat.

2 kommentarer:

  1. Fin sommarväska.Väntar vi bara på sommar å sol.
    Susann

    SvaraRadera
  2. Helt fantastiskt snyggt, som alltid.

    SvaraRadera