torsdag 22 september 2016

Japansk middag - Menchi Katsu

I serien asiatisk mat här hemma har jag så smått börjat snegla på det japanska köket. Då menar jag inte den sedvanliga sushin, visserligen himla god och läcker men ibland måste man förnya sig.
 Jag har duckat instinktivt vid tanken på japansk matlagning då jag någonstans fått för mig att den är komplicerad och nästan ouppnåelig att laga för en oinvigd. Det måste ju finnas japansk "vanlig" mat som vem som helst ska kunna laga. 
Häromdagen snurrade jag runt på nätet och hittade snart en rätt med lite olika receptvariationer men som i huvuddragen var mycket lika. 
Rätten jag hittade var friterade färsbiffar och kändes klart överkomlig att tillaga och passade bra då jag ville basera rätten på den högrevsfärs jag för dagen hade framme.
 Biffarna angavs i alla recept att serveras tillsammans med tonkatsusås. Det var bara att ge sig i kast att leta reta på vad detta var och sedan förbereda sig för att göra just den såsen eftersom jag inte kunde hitta den ute i butiken. Det visade sig enklare än vad jag trodde med detta, nedan har jag skrivit receptet för tonkatsusåsen också.

Till biffarna hade ett flertal av recepten riven, rå kål eller riven salladskål osv men då jag inte gillar det något nämnvärt valde jag att använda spetskål (så himla gott!) som jag hackade och stekte lätt. Rätten blev verkligen otroligt lyckad, så enkel att göra och vi alla älskade smakerna. Såsen är speciell och lite pikant i smaken vilket passar väldigt bra till det ordentligt friterade.
Det blev en riktigt mums filibabbamåltid det här!

 Menchi Katsu - japanska färsbiffar
4 pers

450g högrevsfärs
1 gul lök, finhackad
1 ägg
1/4 cup panko (japanskt ströbröd) = ca 4 msk
salt, peppar
muskotnöt
mjöl
1-2 ägg uppvispat (att doppa biffarna vid paneringen)
panko
frityrolja

Tonkatsusås (se separat recept)
spetskål, hackad

Lägg färs, hackad gul lök, ett ägg, den första mängden pankoströbröd, salt, peppar och muskotnöt i en skål. Blanda runt ordentligt (smeten blir rejält klibbig). Dela upp smeten i åtta delar och forma dem till små tillplattade biffar. 
Doppa var och en av biffarna i mjöl, täck ordentligt runt om.  Doppa sedan biffarna i det uppvispade ägget och doppa sedan biffarna i pankoströbrödet. Se till att biffarna täcks helt av pankon. Låt biffarna ligga och vila i upp till 30 minuter. 
Under tiden kan tonkatsusåsen göras: 

Tonkatsusås

1,4 dl ketchup
0,5 dl Worcestershiresås
0,5 dl sake (jag hade torr sherry istället)
1 msk färsk ingefära, finhackad
1 msk vitlök, finhackad 
2 msk socker
2 msk mirin

Blanda samman alla ingredienser i en kastrull och koka upp. Låt koka på måttlig värme i ca 30 minuter. Serveras ringlad över de friterade färsbiffarna. 

När biffarna vilat till sig är det dags för det sista stegen; nämligen friteringen. Hetta upp frityrolja i en kastrull till ca 180°. Fritera ett par till tre biffar (inte fler, då kyls olja ner och biffarna kokas i oljan istället för att friteras) per omgång i oljan i 3-5 minuter. Låt biffarna rinna av ett ögonblick på hushållspapper innan de serveras tillsammans med kålen och såsen. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar