söndag 7 september 2014

Äntligen - sovrummet färdigt

Nu är vi i hamn med sovrummet! Vi trodde att vi skulle kunna lämna det orört tills vidare för att kunna ägna oss åt andra projekt men... jag tappade behärskningen ganska fort. Det började med att jag "bara skulle måla taket". Tanken var att det skulle stanna där ett tag men jag var ju tvungen att börja pilla på väggarna...
I samma veva lade sig Ä.H i och började rycka i fönsterfoder-listerna som var en applikation för mycket i sovrummet. I och med detta tillkom en hel del arbete som jag berättade om i tidigare inlägg då halva väggen kom farandes när dessa foderlister togs bort. När Ä.H ändå murade om väggen delvis runt fönstret passade jag på .... att skrapa lite tapetskarvar och då blev jag ju tvungen att grundmåla väggarna med intentionen att låta projektet  avstanna ett tag sedan... men...
... hade jag kommit så långt kunde jag väl ändå skaffa den slutliga väggfärgen...? Och den var jag .... tvungen att prova på några ställen, bara för att se hur den verkligen skulle te sig på väggen. Och när dessa provfläckar var målade blev jag ju så osäker på hur det färdiga resultatet skulle bli så att jag var ... tvungen att måla hela väggarna. Två gånger dessutom för att få det riktiga resultatet. Annars skulle det ju vara så svårt att veta! 
Sen var det ju det här med golvlisterna och dörrfodret; den gamla sjaskiga färgen gick ju bara inte att ha kvar! Det var lika bra att ta itu med dem också.... Fönsternischen kom med av bara farten, en självklar sak att ta itu med. Och när jag ändå höll på i detta område var det ju lika bra att ta itu med fönsterramen i trä. 

Sovrummet bestod alltså tidigare av ett enkelt, mörkbetsat furugolv, furutak (mellan bjälkarna) som mörknat med åren samt en stilstudie i äldre "naturnära, jordiga färger" på väggarna. Detta i form av en mossgrön tapet på väggarnas nedre delar och en osunt gulorange tapet ovantill toppad med en bård med gulorangea slingor. Fönster-och golvfoder var gråmålade där samtliga hörnpassningar visade större och mindre glipor och inte hade tillstymmelse till fogmassa. 
 Garderoberna orkar jag knappt nämna, dessa var gråmålade och hade som extra poäng fått självhäftande klistermärkesdekorationer på dörrarna... Fönsterramen som tidigare hade skrapats till hälften ren från färg hade lämnats i detta skick.

FÖRE (hälften av klistermärkesdekorationerna på garderobsdörrarna är nedrivna)

EFTER



Så vad har jag/vi gjort då?   
Jo: taket vitmålat med vit takfärg (se bilden ovan). Ä.H har murat igen kring fönstret. Väggarna är sedan grundmålade och slutligen målade i Flüggers kulör EGG DREAM 3, IN-252, Flugger sandbas 1 (med  sandkorn i). Ger en fantastisk varm, levande och spännande effekt. 

 
Närbild av väggfärgen: färgen "kvastas" på för att ge 
den levande effekten

Före

Efter (taklampa från Watt & Veke, "Elise")

Golvfodret ommålat i vit färg (ALCRO vit snickerifärg).  Fönsternischen ommålad i vitt liksom fönsterramen, vitmålad.

Före

Jag ska tillägga att själva garderobsdelen/väggen är lämnad orörd. Av många randiga och rutiga skäl byter vi inte ut garderoberna i detta skede just nu, men det kommer inom snar framtid. Alla garderoberna är väldigt smala och användarovänliga. Vi funderar på ett rejält skjutdörrssystem istället. 

Fönstret före

Fönstret efter



Golvet är äntligen färdigt också. Vi testade att ha det kvar då vi anade att det kunde bli fint bara det målades om. Alternativet var att byta golvet men nu med facit i hand är vi verkligen nöjda.
Golvet har jag krupit över några varv för att:

* kvistlacka två omgångar
* grundmåla tre omgångar (det behövdes, jag lovar!)
* slutmåla tre gånger (en tredje gång bara-för-att) med Flügger Fluganat golvakrylat IN-252 (samma kulör som väggarna dock utan sandkorn i vilket ger en ljusare nyans).  


Dörrfodret vars springor var stora som brevinkast har fogats igen och målats. Försommarens tidigare dörrenoveringsprojekt inkorporerades nu i helheten med sovrummet.


Nu ska rummet möbleras upp, vi ska flytta tillbaka sängarna efter vår exil några veckor ute i ett av vardagsrummen. Inlägg om detta kommer!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar