torsdag 25 september 2014

En fotpalls tillblivelse

Under en längre tid har jag tyckt att det har saknats något när jag suttit i favoritfåtöljen. Fötterna har en förmåga att sticka ut och tårna blir alltid frusna när de rasslar omkring nere på golvet. Jag började tänka fotpall! 
Ute i vårt uthus/förråd/vedbod har det stått några äldre fruktlådor av trä, jag blev förälskad i dem första gången jag såg dem. Visserligen lite kantstötta, vissa ribbor spruckna eller helt av men ändå... träribborna har mörknat med åren och jag har länge tänkt att göra något vettigt av dem. Jag älskar trälådor!

 Ute i vedboden har lådorna fungerat som vedförvaring

 Nyskurad i linoljesåpa

Jag tog in en av lådorna (tyvärr den enda som var hel) och skurade den ordentligt med linoljesåpa. Nu förstår ni kanske var det är på väg...? Just det, lådan skulle få nytt liv som fotpall! Efter att lådan torkat oljade jag in den med Liberon Finishing Oil, en flaska jag köpte på Bauhaus för 150kr. Färgen på träribborna mörknade perfekt och en underbar rödbrun nyans kom fram. Sedan tog jag fram en bit markisväv jag hade sedan tidigare och med häftpistolens hjälp nitade jag fast tyget på lådans insida, bakom ribborna. Detta för att göra lådans utseende med intakt och inte så "benigt".


 Den gamla fruktstämpeln är fantastisk!

När fastsättningen av tyget var klar såg det ut så här på insidan, en jättebra förvaring av fula saker: 


...och från utsidan så här: 
 

Som överdel till fotpallen köpte jag en träskiva på Bauhaus för 69kr som var lite större än lådan (40cm x 80cm). Jag fick skivan tillsågad till måtten 40cm x 60cm, lika stor som själva lådan.  På Jysk handlade jag sedan en barnskumgummimadrass för 100kr. Denna skar jag till i samma mått, 40cm x 60cm. Jag lade skumgummit på träskivan och ovanpå det lade jag på ett lammskinn jag också köpte på Jysk för 300kr. Lammskinnets sidor vek jag in på träskivans undersida och nitade fast med häftpistolen.


Som ben till fotpallen sökte jag något enkelt, benen skulle helst vara av trä och låga i modellen. Jag hittade dessa knoppar på Bauhaus (finns inte på hemsidan så jag lägger upp dem här); de är i klarlackerad furu och rejäla i ytan; 5cm i diameter och 3,5cm höga. Kostnad 120kr, de blev perfekta!


 Dessa ben slipade jag bort lacken på med slipkloss och oljade in med samma olja som jag hade använt till lådan. När de hade torkat borrade jag hål i lådans ribbotten och skruvade sedan fast benen från lådans insida. På lådans överdel lade jag fårskinnsskivan (jag satte vinkeljärn på skivans undersida så den inte ska glida i sidled men skivan går lätt att lyfta upp om man vill komma åt förvaringen i lådan, jag valde detta istället för gångjärn då jag var rädd för att ullhåret skulle fastna i gångjärnen).


Så är lådan alltså klar, det är helt underbart att kunna lägga upp fötterna på ett gosigt fårskinn framför brasan intill!


Nu är denna läshörna färdig och jag har redan invigt den, i strålande solsken men i piskande regn satt jag här och drack en kopp varmt te och läste lite...


Jag är så glad att jag äntligen fick anledning att använda en av trälådorna och att den verkligen kunde bli så dekorativ. Allt som allt lade jag ut dryga 700kr på renoveringen, då är oljan, skruvar och allt inräknat. Det är ändå bra mycket billigare än att gå ut och hitta en fin fotpall ute.


1 kommentar: