tisdag 25 augusti 2015

Sensommarsummering


 Så är vi inne i de sista skälvande sensommardagarna. Bloggen har fått vila ett tag. Uppstart i skolor och jobb har passerats och varken tid, ork eller inspiration att författa meningsfulla texter har infunnit sig. Istället har jag försökt njuta så mycket som möjligt av allt vackert runt om och i viss mån förevigat vissa ögonblick med kameran. Här kommer ett axplock bilder från den senaste tiden som har passerat...

Naturens egentillverkade konst. Så enkel men ändå
så fullkomlig. 

Några svängar över till Köpenhamn har det blivit. Vid ett av besöken tog goda vännerna med oss på en av turistbåtarna. Vi färdades genom hela stan; under broar så låga att vi alla nästan fick ducka och ta av eventuella höga huvudbonader, längs kanaler och ut på mer öppet vatten. Verkligen en perfekt sak att göra en dag då solen steker hett. 



Som den korsvirkestok och fantast av gamla hus som jag är, måste jag ta med några foton på byggnaderna nedan då jag tycker att de är bland de vackraste jag vet... :

 Överst från vänster: Bondrumsgården utanför Tomelilla,
och sist Bondrumsgården igen.

Ingen sommar utan blomster såklart. Det är märkligt hur naturen för egen maskin kan skapa praktfulla blommor som nedan.

 Samtliga blommor (förutom liljorna längst ner till höger som är våra)
är fotade på Katrinetorps landeri i Malmö.

De magnifika solnedgångarna har varit många och spektakulära även denna sommar.



En dag stal jag mig till en utflykt till Haväng på Österlen. Helt ensam, bara jag och mina egna tankar. Underbart.


 När man ändå är här ska man passa på att kika på den gamla
stenåldersdösen ovan.

På vägen till/från Haväng passerade jag Brösarps backar. Detta fantastiska område är så häftigt med alla sina branta kullar. Orkar man väl ta sig upp på toppen av de högsta kullarna kan man få en fantastisk belöning i form av denna utsikt:

 Från kullens högsta del ser man ända ut till havet vid Haväng.

Besök vid Bosjökloster vid Ringsjön en dag; värt ett besök speciellt om man är sugen på gott kaffe och goda tårtbitar i caféet...


 Bosjökloster har en lång och intressant historia. Om ni har tid och lust så läs vidare här...



Dagens blogginlägg får avslutas med sommarens sydligaste utflykt till Smygehuk. Alltid lika storslaget, alltid lika häftigt och alltid lika gott (godsakerna i fiskrökerierna och alla mjukglassar). 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar