söndag 6 september 2015

...så påbörjas det stora fönsterrenoveringsprojektet....

 Köper man ett jättegammalt hus som har jättegamla träfönster så kommer dagen då det är dags för att starta den jättejobbiga renoveringen av dessa. Ändå vill jag inte ha det på något annat sätt, jag älskar gammal byggteknik och gamla trädetaljer. Charmen med det som har varit med länge, som fortfarande har liv kvar i sig  istället för att behöva titta på fabriksnya material med tvivelaktiga innehåll. Jaja, dessa nya kan ju i för sig vara bra och till och med helt OK, jag gillar dock det gamla, genuina. Inga konstigheter liksom. 
När det kommer till fönster och renoveringen av dessa så är detta projekt inget man gör över en helg. Har man dessutom jättemånga fönster i det jättegamla huset man bor i (som vi) måste man stanna upp och tänka efter lite; VILL jag renovera dem själv? KAN jag renovera dem själv? (att lämna iväg våra fönster till en firma för att få hjälp med renoveringen är inte ett alternativ för mig framförallt på grund av kostnadsskäl). Bara vid dessa frågor stupar kanske ofta mångas ambitioner eller ork. Att skaffa nödvändig kunskap kan kännas lätt övermäktigt. Var man än vänder sig märker man snart att det finns lika många skolor /åsikter i ämnet som det finns maskrosor i gräsmattan en sommardag. Men om man väl trasslar sig igenom denna snårskog och hittar en informationskälla som man känner sig bekväm med (och bestämmer sig för att följa) har man kommit en bit på vägen. 
Själv gick jag en kurs för några år sedan. Då jag är den jag är, en person som gladeligen går omvägar för att få till saker som jag vill ha dem hellre än att köpa allt fabriksnytt i butik var denna kurs något som passade mig perfekt. Jag hade en fantastisk kursledare (numera pensionerad) som hade "massor och många" års erfarenhet av att renovera fönster. 
Kursledaren hade dessutom en varm och härlig verkstad helt tillägnad just fönsterrenovering; fullt utrustad.  Kursledaren var på mycket professionell nivå och anlitades till allehanda stora och små fastigheter vars fönster behövde renoveras om; allt i från slott till koja skulle jag våga påstå. Kursledaren förespråkade en "traditionell" linje där alltifrån arbetsmomenten till valet av material var mycket noggrant utarbetade och utvalda. "Som man gjorde förr", inga genvägar eller inte heller "moderna" färger.
 

Jag har tagit vara på kursen och även använt mig av alla (nästan) dess moment när jag för några år sedan renoverade fönster i vårt dåvarande lantställe vars fönster var i skriande behov av omsorg. 
Av någon anledning (som jag har glömt av helt) valde jag dock att använda helt andra typer av färg än de som jag hade lärt mig på kursen (linojlefärger); jag ville helt enkelt pröva en annan typ som skulle gå snabbare att torka osv. Detta var inget problem alls och fönstren blev väldigt fina och vackra. 

Den här gången valde jag att göra som jag lärde mig på kursen, från A till Ö. Uppgiften med alla våra fönster känns en aning övermäktig men om jag ska försöka tänka ett steg i taget och inte stirra på alla fönster samtidigt kan det ordna sig tror jag. Det är inte så att våra fönster kommer säga upp sig i morgon eller nästa vår direkt, de kan räcka ett bra tag till men det är definitivt dags att börja åtgärda dem. Väder och vind går hårt åt dem.

 En detaljbild på fönstrens utsida


Fönstren har blivit renoverade tidigare, oklart bara hur länge sedan detta skedde. Färgen sitter ännu bra och flagar inte vilket är en trygghet än så länge men själva renoveringens ytfinish känns sådär... eller känns inte alls rolig, se bilden ovan. Så här ser de flesta av husets fönster ut, jag vet faktiskt inte hur man ens lyckas få till ett sådant undermåligt resultat. Att någon har haft bråttom när målningen skedde krävs inget större förstånd för att förstå, men att kittet ser ut som en sönderkörd motorcrossbana är svårare att ta till sig. Vad hände här egentligen?? Jag har mått dåligt av denna syn sedan vi flyttade hit för ett drygt år sedan. 

 Mer mardrömskittning

 Vårt jättegamla hus med de jättegamla fönstren består av ytterfönster och innerfönster. Innerfönstren tar vi bort under den varma säsongen för att sedan sätta tillbaka under vinterns kalla månader. Mellan fönstren finns det lite olika varianter på vad man kan lägga för att "samla upp ev. kondens" som bildas, gråmossa ska vara bra att bekämpa fukt med. Bomullsvadd likaså och dämpar lufttrycket som kan bildas mellan fönstren (har jag fått lära mig). När det gäller tätningslister av fönster har jag även lärt mig att det är ett stort NO NO på att sätta tätningslister på ytterfönster som ska kompletteras med innerfönster på vintern. "Luften måste kunna cirkulera från ytterfönstret och därför ska man inte täta dessa, istället ska man täta innerfönstret. Har ett hus enbart ytterfönster kan dessa tätas. "
 Denna linje har inte gällt i vårt hus. Vårt hus med ytterfönster och löstagbara innerfönster är rejält tätade med rejäla tätningslister, både yttre och inre. Inte så konstigt kanske att vi förra vintern upplevde fönstren som väldigt immiga (detta var innan vi hade flyttat in och bara kom hit tillfälligt). Förra sommaren efter vår inflytt var situationen ungefär likadan fast inte alls lika utbredd som under den kalla årstiden. Då husets alla fönster dessutom var redigt igentejpade på insidan var detta ett projekt som vi inte hann ta tag i omedelbart. Men jag tittade på dem ... och de tittade tillbaka, nästan bedjande om att bli befriade.... Att skära rent alla fönster från ingentejpningen inför den senaste vintern var ganska drygt arbete. Det skulle även tvättas rent tyckte jag (för jösses hur eländigt smutsiga de var...) Sedan skickade jag efter fönsterbomullsvadd som jag lade i varje fönster. Mentalt hade jag börjat resan med att återställa fönstren. 

 
En annan mardröm; ett av ytterfönstren har blivit rejält tätat med silikon 
nästan runt om...(den "suddiga" strängen precis ovanför träkanten mot fönstret). 


Då vi står inför den kalla årstiden är det inte helt optimalt att ta ner och renovera fönster just nu. Såvida man inte är en hejare i snickarverkstaden och hamrar ihop en tillfällig träram med någon slags skiva eller liknande som täcker det öppna hål som blir när man tar bort ett fönster. Jag satsar istället på att i nuläget lägga kraft och tid på några innerfönster (i ett av våra rum) som ska sättas upp senare, kanske sent i oktober eller så. Jag har alltså ett "tidsfönster" att röra mig i just nu. Det gäller tre innerfönster vars trä verkar vara fräsch och fint, inga snickare behöver anlitas för byte av delar tack och lov. 
Snälla maken, Ä.H (äkta hälften) har snabbt byggt ihop en rejäl arbetsbänk ute i det stora garaget vi har. Här kan jag nu stå med skrapor och min speedheater (speciellt inköpt för uppgiften) och skala bort lager av färg och gammalt kitt på fönstren. När allt gammalt kitt är borta och ev. trasiga glasrutor utbytta kittar jag om fönstren med linoljekitt.

 
 Kittet är den beige strängen i mitten

Nere i vår ganska lilla källare som är varm och go'  har vi nu upprättat en målarcentral med hängkrokar i taket: här hänger jag nu fönstren som är färdiga för målning. 


Med långa torktider som det blir med linoljefärgsmålning är detta perfekt, temperaturen ligger stadigt på ca 18° och fönstren kan hänga ostörda tills det är dags för nästa strykning.


Penselförvaring - fina och dyra penslar ska hänga och inte
vila på sin borst! Den övre burken är avsedd att ha vatten
för tillfällig penselvila, den nedre har linolja som den 
rengjorda penseln förvaras i till nästa uppdrag.

 
 Förberett: uttjänta, vältvättade gamla påslakan-nästan-gratis-på-loppis; här
sönderrivet i lagom stora delar att ha tillhands när kladdet är framme. Hink med
vatten såklart tillhands att kassera dem i efter att ha dränkts av linolja (för att
undvika självantändning).

 Arbetsmaterialen...


Nu hoppas jag naturligtvis på en väldigt lång och mild höst som ger tillfälle till många timmars fönsterrenovering. Det är bara att ligga i...

1 kommentar:

  1. Härligt! Ett bra grundarbete gör allt så mycket roligare och bättre. Du står väl rustad inför uppgiften.

    SvaraRadera