tisdag 22 september 2015

Godsaker och ögonfröjd

Någon frågade nyligen mig om jag hade skaffat mig några favoritställen att fika på nu när vi har slagit ner bopålarna i Skåne. Denne någon känner till min entusiasm för att sätta mig på ett café som gärna har det lilla extra av något slag (inredning, stil eller tema och framförallt repertoaren av gott fikabröd), denne någon som vet att jag inte backar för att åka några mil för att ta mig till just "det där speciella fiket" bara för att få njuta en stund. 

Just i närheten där vi bor står dessa caféer inte som spön i backen, kanske är det bra det för då blir de caféer som är riktigt, riktigt bra istället mer åtråvärda... (och garderoben behöver inte bytas ut så ofta heller.)
Det var länge sedan jag skrev i denna kategori, "Kondis" men jag kände att det var läge nu. Jag har nämligen hittat ett ställe, väldigt nära Skånes mitt. Nästan mitt inne i landet i den lilla orten Flyinge ligger caféet. För många med fötter i hästvärlden är nog denna ort välkänd; men även för trädgårdsintresserade kan orten vara bekant, Flyinge Plantshop erbjuder ett stort sortiment med växter, träd och allt därtill.  Det var av den anledningen som jag var där i somras, för att titta på växter till trädgården, framförallt rosor. (Ja, trots alla de redan befintliga rosenbuskarna i vår trädgård kunde jag inte låta bli... och med mig hem flyttade en ny ros som jag absolut inte kunde motstå.)
Vid det tillfället hamnade jag också lägligt innanför dörrarna på det café som ligger i anslutning till plantshoppen. Nu har jag varit där några gånger till och varje gång blivit lika (och väldigt!) nöjd och belåten. 


Caféet, "Café Smedjan" är en lokal där en smedja tidigare höll till. Lokalen är stor med ordentlig takhöjd, härligt råa cementgolv, fräscht målade väggar och en underbar inredning i industristil varvat med mysiga mattor och växter. Väggarna har en mängd konst att vila ögonen på, soffor och fåtöljer är otroligt sköna och det ätbara är himmelskt. Jag säger "ätbart" för här finns minsann inte bara bullar och kakor; här kan man även frossa i underbara smörrebröd, sallader och annat om man har glömt att äta mat hemma. Allt hembakat, bara det....!
Smedjan ägnade sig åt att laga "hästakärror och vägmaskiner", idag har man behållit detaljer i lokalen till minnet av smedjan, väldigt charmigt!

Någon slags vinsch i taket från smedjans verksamhet


 Någon eller några väldigt duktiga människor har lyckats trolla med den väldigt stora, luftiga lokalen som kanske inte direkt skulle ses som en potentiell cafélokal av många. Här har man valt att sätta in härliga möbler i varma färger tillsammans med mattor som verkligen ger en varm hemma-hos-känsla. Bitvis i taket har man hängt vita skynken för att skapa en lägre takhöjd (och mysigare akustik).

På borden finns vackra blomsterdekorationer som denna
 

 Den mysiga atmosfären med klädda soffor kryddas med rustika caféstolar och detaljer i industristil vilket passar väldigt bra, speciellt med tanke på lokalens tidigare verksamhet. Att de gamla elskåpen i metall sitter kvar på väggen tycker jag är jättesnyggt!


Ja, detta är mitt senaste tips för den som har möjlighet att besöka Café Smedjan i Flyinge. I Skåne åker man ofta kors och tvärs och vägen till landskapets mitt är sällan lång...
 

... och tur är väl det, när man har hittat någon duktig som kan erbjuda hembakade läckerheter som dessa ovan? Passionsfruktscheesecake... toscakaka (med riklig mängd nötter!) med kardemummagrädde. Kardemummagrädde - det ni, vilken suverän smakkombination! 

En sista bild från caféet får bli bilden nedan. Den helt fantastiska, bevarade ugnen från smedjans dagar. Verkligen underbar, så vacker och så personlig!



Och hur var det med den där rosenbusken då, den som fick följa med mig hem tidigare i somras? Mitt i den ocean av alla vackra rosensorter som finns på Flyinge Plantshop föll jag ohjälpligt och omedelbart för en ljuv, puderrosa ros. Jag som hade sagt att vi verkligen inte behövde fler växter i vår trädgård och framförallt inte fler rosor.... 

 
  
Mitt löfte skrotades omgående när vi möttes, jag och den Ljuva Rosa Rosen. Så ljuvlig, så fullkomlig och perfekt, rund som en skål och sprängfylld med blomblad.... ja jag kunde inte motstå. Den heter "Queen of Sweden" och den är sannerligen en drottning bland rosor!
 


Rosenbusken blommar ännu generöst trots hårdare väder och kraftiga regnskurar. Det är snart dags att övervintra den enligt konstens regler, motvilligt har jag dragits in i rosenentusiasternas skara...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar