onsdag 1 januari 2014

Allt och ... inget. Avslut av 2013.

Cirkeln är sluten skulle jag kunna säga. Ett år har gått sedan bloggens första inlägg. Kanske en anledning att slå klackarna i taket....?

lånad

En blogg som jag aldrig trodde skulle bli av och som faktiskt startades motvilligt. I en tid då internet redan har oräkneliga bloggar funderade jag länge på mångas förfrågan om att börja skriva eftersom jag ofta känner mig kritisk till många bloggar jag halkar förbi och inte ville bli en överflödig bloggare själv.


lånad

Jag är ingen stor bloggföljare själv men har några väl utvalda som jag läser när jag hinner/ger mig tid. Att följa en blogg som passar en själv kan vara väldigt givande och intressant. Själv söker jag efter inspirerande läsning där andra människors kunskaper och erfarenheter inom områden som jag själv är intresserad av kommer fram. Kreativitet, mat, renovering av möbler och hem ligger mig varmt om hjärtat. Mitt eget måtto har varit att själv dela mina egna göromål och erfarenheter inom dessa områden som jag helst ägnar mig åt och jag känner att jag bara vill skriva när jag har något matnyttigt att skriva om. Det är inte alltid helt lätt då det kan gå långa tider innan man har något nytt att dela med sig av. Då kommer det dålig samvetet fram - jag borde ha ju skrivit fast flera dagar har gått! En viss bloggstress alltså. 
Flera av mina goda vänner ansåg att jag hade en och annan sak att skriva om, alltifrån goda matrecept, matlagningstips till renoveringar som sker och har skett i mitt liv. När jag väl började skriva om detta var det trots allt ganska roligt, på detta vis har jag själv fått en överblick på vad och vilka projekt jag har sysslat med under tiden. En slags minnesbank helt enkelt. 
Jag har fått många snälla och peppande ord av läsare vilket har gett mig en mening att fortsätta skriva. Tack alla för det! 
Min blogg har jag valt att ha opolitisk och fri från de flesta kontroversiella ställningstaganden. Jag har ingen längtan eller önskan efter diskussioner och debatter i detta sammanhang. 

 Neutraliteten till trots vill jag tillägga att jag anser det finns alldeles för många intetsägande och innehållslösa bloggar som stjäl tid från läsarens öga och sinne (visserligen avgör var och en vilka dessa är). Själv klarar jag inte att läsa om unga poppiskvinnors eviga tjatande rubricering "Dagens" vilket ofta betyder nedladdade reklambilder från modesidor på kläder, smycken, smink och skor med flickornas egna undertexter "Jag vill ha dessa...". Upprepade redogörelser för inköp av senaste handväskan för x pengar och "träffen med finaste vännen på fiket X" är för mig tomt. Lite som att köpa skvallertidningar alltså. 
 Andra bloggar fyllda av långrandiga livsåskådningar och ståndpunkter är mer ett fokus på skribentens självförhärligande än en en givande plattform för utveckling för läsaren. Men dessa bloggar kan ändå visa på ett behov för många att stå upp för vad man tror på och lever efter; något som man ändå måste ha en viss ödmjukhet inför. 
Förundrad och uttråkad är jag även när jag ser/hittar/ramlar över bloggar som inte handlar om någonting alls förutom att den ansvariga bakom aldrig sinande behov av att skriva - i alla fall. Blogginlägg, återigen fyllda av (nästan uteslutande) nedladdade bilder från nätet på allt som kan anses vara vackert och rätt för samvetet, texter fyllda av politiskt korrekta floskler uttalanden som handlar om alltifrån att "fånga dagen", "tänka positivt" till önskningar om fred och välgång för allt och alla i hela världen. Naturligtvis försöker även jag att fånga dagen, ta hand om mina barn och allt det där men jag roas liksom inte av att ständigt dränkas av dessa ord i bloggar kors och tvärs ... eller ösa ur mig orden över andra.
 Jaha, det blev en liten utläggning även av mig och dessutom nedladdade (!) bilder från nätet. Enbart brödtext är inte roligt utan ibland är även lånade bilder nödvändiga. Nu när jag har orerat en stund ska jag i korthet återger hur nyårsaftonen var.

Som brukligt är, tillbringade jag och familjen första delen av kvällen ute på landet hos bästväninnan, hennes familj och i sällskap av deras hundar. Långt ifrån smällare, raketer och annat oljud. I lagom takt åt vi oss igenom för-varm-och efterrätt med alkoholfria drycker till, kanske ett outtalat rättvisetänkande för den som skulle vara bilförare för kvällen. Här är menyn för kvällen:


Förrätten, "havscocktailen" var ett helt nytt recept som jag hade hittat i senaste Buffétidningen och som verkade väldigt läckert. Havscocktailens innehåll: skurna bitar av råa pilgrimsmusslor, lax blandade med bitar av mango, skivad salladslök och rädisor samt riven ingefära. En avokado skars upp strax innan serveringen och lades i och över allt ringlades dressingen; färskpressad juice av apelsin, citron och lime som blandats med olivolja och japansk soja. Rostade sesamfrön ströddes över samt en rejäl sked rom på toppen. 

 Resultatet blev överraskande gott, fräscht och läckert!

 Vovvarna höll sig på behörigt avstånd hela tiden och verkade njuta av samvaron

 
 I den öppna spisen brann elden hela kvällen. Mellan rätterna njöt vi av värmen framför 
brinnande klabbar.

 Varmrätten

 Varmrätten bestod av lättstekt duvbröst med potatisklyftor i ugn samt en gräddsås smaksatt med calvados. Det var faktiskt första gången jag själv åt duva och det smakade himmelskt!

Efterrätten

Kvällen innan nyårsafton bakade jag denna pecannötkaka då samtliga i sällskapet är väldigt svaga för nötter, smördeg och kolaaktiga såser. 

 Kapitulation

Slutligen när alla var mätta och dästa intill sprängfylldhet for jag och familjen hem igen där den iskylda skumpan troget väntade på oss. I olika riktningar drog sig familjemedlemmarna tillbaka till sina egna favoritplatser i hemmet, själv hamnade jag i soffan och lät bubblet få huvudrollen för resten av aftonen. 

Om det av en händelse skulle vara så att ni inte fått tillräckligt med lycka och välgångsönskningar i bloggar, twitter, facebook och likande inför 2014 så säger jag:

Gott Nytt År på er! Må vi få många tillfällen till glam och dans!


lånad

2 kommentarer:

  1. Som sagt,att halka in på olika bloggar.Denna blogg svänger jag gärna in på,då å då.Går inte alltid i polemik med bloggaren men ändå.Vill uttrycka mitt stora gillande av ett fantastiskt medryckande innehåll i bloggen.
    Sa Lina

    SvaraRadera
  2. Tackar Lina för peppande ord, uppskattas! Det är nog tur att vi människor trots allt är olika till sinnelag och intressen, tråkigt skulle det bli om vi alltid hade samma åsikter och smak. Det är väl kanske detta som driver utvecklingen får man hoppas... så länge det sker fredligt, vänskapligt och inte urartar till inbördeskrig och våld.

    SvaraRadera