söndag 31 maj 2015

Egen lösning på solskydd

Den lätt späckade tillvaron går i turbofart just nu och bloggandet får stå åt sidan lite mer än vanligt. Häromsistens gjorde jag dock en åtgärd för blommorna som står på en fönsterbräda som vetter direkt mot söder, det är en tuff tillvaro för vilken blomma som än står där i direkt stekande sol. Kanske skulle det fungera ypperligt med några kaktusar men jag är ingen kaktusfantast så det är inte ett alternativ. Istället bestämde jag mig för att ordna ett solskydd åt krukväxterna. 

 
Fönstret vetter mot trädgården i rakt söderläge

I mina gömmor har jag länge haft en ihoprullad "längd" liggandes, se bilden nedan då jag inte kan beskriva den annars. Den är kanske tänkt att fungera som en bordslöpare eller annat. Denna längd visade sig vara nästan lika lång som själva fönstrets bredd. 
Jag funderade lite hur jag skulle kunna tillverka mig ett solskydd av denna ganska idealiska rulle. Något att staga upp den med längs båda långsidorna... något som kan stå av sig själv osv.... 


Jag tog en tur till närmsta Bauhaus och promenerade runt bland lister och brädor innan jag kom på lösningen. Jag köpte en hörnlist som var drygt lika lång som båda rullens långsidor tillsammans. Väl hemma sågade jag av listen i två lika långa delar.

Hörnlisten

Sedan tog jag fram en av mina bästa vänner här hemma, nämligen
häftpistolen. Detta lilla verktyg har verkligen visat sig vara användbart och den har varit perfekt till många projekt genom åren. Jag rullade ut "rullen" på insidan av hörnlisterna och häftade fast rullen med häftpistolen: 



Detta var verkligen perfekt - i och med att hörnlisterna är så tunna hade det inte gått att sätta fast med småspik eller annat. Nu kunde jag sträcka ut rullen längs insidan av hörnlisterna och få till det riktigt snyggt och rakt. 





Nästa steg var naturligtvis att få den obehandlade trälisten att få samma kulör som den upphäftade rullen. Detta moment skulle såklart egentligen ha kommit innan själva häftningen (men ibland tar otåligheten över och färgbutikerna har stängt nattetid...).
Nästa dag inköpte jag en burk oljebets i nästan exakt samma kulor som rullen.


 

Oljebetsen penslade jag på hörnlisterna och jag blev väldigt nöjd med att färgerna stämde så bra överens.




Solskyddet var efter torkningen helt klart och kunde ställas på plats i fönstret:


Till fönsterbrädan hade jag köpt nya blommor dessutom, nämligen dessa underbara "passionsblommor":

 





Solskyddet väger nästan ingenting och det är väldigt lätt att ta undan om det skulle vara mörkt en längre tid. Jag blev väldigt nöjd med slutresultatet och hoppas bara nu på att blommorna håller med mig...

1 kommentar:

  1. Smart solskydd.Passionsblomman får inte torka ut!
    Vattenkannan.......

    SvaraRadera