lördag 16 maj 2015

SKÖRD


 Skåne lyser just nu av galet gula rapsfält överallt, det är en sådan mental vitamininjektion att det nästan är otroligt! Dessa gula böljande hav är vackra oavsett väder men nästan framförallt när himlen är gråsvart av lågtryck; kontrasterna är fantastiska då. Vasen med rapsblommor på bilden ovan står just nu i vårt kök, jag knipsade av några förirrade rapsplantor i ett dike som ändå inte skulle komma till användning. Blommorna passar så bra en den knallblå vasen så att man skulle kunna tro att det var iscensatt; sanningen är den att det nästan är den enda vas vi äger...

För övrigt pågår skörden av ramslök i trädgården fortfarande. Häromdagen åt vi en härlig ramslökssoppa; jag hittade ett recept där soppan skulle tillagas med crème fraiche. Detta kommer jag dock att ändra till nästa gång; crème fraichen blev alldeles för syrlig och jag är övertygad om att matgrädde eller ren grädde gör soppan godare. 

I går gjorde jag en ramslökspesto. Jag gjorde peston lite på en höft men hade de sedvanliga ingredienserna pinjenötter, långlagrad parmesanost, rapsolja, salt, peppar och ramslök.

 Den på bilden välfyllda burken är inte så välfylld längre...

  Först blev peston lite för lös då jag hade för mycket olja men då ökade jag istället på med de övriga ingredienserna för att dryga ut. Jag fick då en väldigt stor mängd pesto men som blev alldeles vansinnigt god. Under natten har ingredienserna och smakerna gift sig ordentligt och idag är peston godare än godast.... och nu är pestoburken tömd till hälften!
I köket finns även ett annat ramslöksprojekt just nu. I dag köpte jag en flaska rapsolja och en flaska olivolja, hällde ner respektive olja i varsin bytta och sedan hackade jag ner en rejäl hög ramslök i varje bytta. Byttorna är täckta med lock, satta på en fönsterkarm och ska stå där i flera dagar (upp till en vecka stod det någonstans). Efter detta ska oljan silas av och hällas tillbaka i sina respektive flaskor. Jag hade redan gjort en flaska ramslöksrapsolja som var färdig idag men den gav jag bort (efter att ha provsmakat och bekräftat att oljan verkligen blev så god som det var sagt). Jag har valt att testa vad som blir bäst; raps- eller olivolja. Hur som helst så lär oljorna gå åt!

 
Doften ur de två byttorna med olja och ramslök är 
otroligt läcker. 
  
Ytterligare ett annat projekt med ramslök har jag ägnat mig åt flera dagar denna vecka. Jag har tagit in, rensat och torkat/ "rostat" ramslök i ugn som jag sedan har krossat och lagt i kryddburk. Stora, stora mängder ramslök har gått åt, bladen har jag lagt på bakplåtspapper på ugnsplåtar och låtit dessa stå i ugnen upp till 40 minuter på 100° värme.

 

Till en normalstor, fylld kryddburk har det gått åt tre ordentligt laddade ugnsplåtar med ramslöksblad som torkats och sedan krossats.
Sist men förhoppningsvis inte minst, har jag fryst in en hel del ramslöksblad att ha för senare bruk.

Ett annat skördeprojekt är rabarbern just nu. Jag är tyvärr ingen stor rabarberälskare men har inte hjärta att bara låta all rabarber förtvina ute i trädgården. Tidigare i veckan hittade jag ett enkelt och snabbt saftrecept med rabarber och citron; det blev faktiskt väldigt gott. 
I går prövade jag ett annat recept, denna gång med kanelstång och vaniljstång. Detta blev också jättegott men smakade betydligt mindre rabarber då kanelen har satt stor prägel på saften.


Det här med safttillverkning var jätteroligt och nu vill jag fylla hyllor och skåp med vackra saftfyllda flaskor - och i olika smaker...

1 kommentar: