tisdag 6 oktober 2015

Höstväska klar!

 Jag har just avslutat tillverkningen av ännu en väska. Det finns ju de som menar på att en kvinna aldrig kan ha tillräckligt många väskor och lite sanning ligger det nog i det. Jag menar, vi behöver ju väskor efter säsong, stil och framförallt tillfälle. Skogsutflykt, litet handbagage på weekendresa, slaskväska när man ska ner och handla på mataffären eller lite finare gå-bort-väska och så vidare.... 
Det finns alltså all anledning att förse sig med diverse olika varianter. Det kan (troligtvis) bli bättre ekonomi om man syr dem själv. Väskor kan ju kosta vad som helst, något jag inte riktigt tycker är vettigt.  
Som vanligt hade jag svårt att välja tyg då jag är enormt velig och får idéer kring många olika tygstilar hela tiden. Väskan i dagens blogginlägg skulle bli en-väska-i-väntan-på-den-mer-planerade-väskan och jag hade således inte riktigt en utstakad bild på hur denna-i-väntan-på-väskan skulle se ut eller vilket tyg jag skulle ha. 
(Angående "den andra väskan" har jag sedan länge vetat precis vilket slags tyg och stil jag vill ha, problemet var bara att hitta tyget vilket jag gjorde alldeles nyss. Mer om den väskan kommer troligen framöver...).
Jag hittade trots allt snart ett tyg som jag ansåg skulle vara bra till det mönster jag hade bestämt mig för.  På denna brittiska webbadress finns en hel del kul saker och här hittade jag ett mönster jag valde att följa. Tillverkningen (mönster och instruktioner) för väskan visas i detalj med bilder här.
Mönstret var ganska bra (att observera; mönstret är på engelska men en fördel är att måtten är i centimeter), dock skulle jag inte rekommendera det till någon som aldrig sytt en väska förut. Vissa moment kräver nästan att man har gjort väskor förut för att man ska förstå hur att komma vidare i arbetet.

Här är då min egen väska så som den blev...
 

Eftersom det är tänkt att det ska vara en höst-och vinterväska valde jag ett tyg ("huvudtyget" i beige ton) som är tjockt och kraftigt. Tunna fladdriga bomullstyger tycker jag hör hemma mer under vår och framförallt sommar (även om man stadgar upp med mellanlägg). Det är den lite "fluffiga" ytstrukturen som gör väskan mer vinterbetonad. 

 

 För hörnförstärkningarna hade jag lite svårt att hitta ett avvikande tyg men som ändå skulle matcha väskans huvudtyg; det var inte helt enkelt då huvudtyget var så kraftigt. Ett tag tänkte jag att tunt läder skulle vara snyggt men jag skrotade den idén då jag helt enkelt inte skulle klara att sy alla lager med min symaskin. Till slut hittade jag detta mörkt bruna tyg med rutmönster, strukturen var så fin men samtidigt kraftig att jag tyckte det skulle fungera.

 På väskans ena insida finns två fickor för mindre prylar och/eller
mobiltelefon

Till fodertyg valde jag ett bomullstyg som jag förstärkte med mellanlägg. Väskans yttertyg är belagt med två sorters mellanlägg; ett lite styvare för att skapa en hållbar form och ett lite fluffigare för att ge lite fyllnad i väskväggarna.
 Till axelremmen köpte jag en längre bit färdig canvasrem i brunt, men jag tyckte den kändes lite för smal så jag lade till samma bruna tyg som på väskans hörn (se översta bilden av min egen väska) och breddade remmen.


Likaså valde jag att göra fastsättningsstroppar på väskan i samma tyg som hörntyget, till dessa köpte jag sedan antikfärgade mässingsringar (öppnas med lätthet) och som kan träs igenom både väskans stroppar och själva axelremmen. 
Det var inte helt enkelt att sy ihop väskan på symaskinen då mitt val av väsktyg var tjockt. Tillsammans med mellanlägg, foder och det bruna accenttyget var det bitvis en kamp att lyckas. 
Till denna väska behövde jag köpa (materiallista med mått finns i webblänken): 

yttertyg
accenttyg 
två sorters tråd 
fodertyg
canvasrem
ringar
blixtlås
två sorters mellanlägg 

Det är en rymlig och ganska rejäl väska, jag gillar de varma färgerna och den lite bredare axelremmen, det brukar vara skönt att fördela vikten på en bredare rem än en tunn. 
Trots att jag är väldigt nöjd med resultatet misstänker jag att väskan ändå kommer blir hängande i ett skåp här hemma. Jag är nämligen inte helt bekväm med stora handväskor... och den här känns tämligen stor.... för min egen smak vill säga.


2 kommentarer:

  1. Jättesnyggt kanske något att satsa på.
    Susann G

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt, som allt du gör. Välsytt och snyggt.

    SvaraRadera