måndag 20 februari 2017

Tonkotsu ramensoppa med fläsk

 Ja då kör vi igen då! 

Jag tänkte idag presentera den underbara japanska, matiga soppa som jag lagade häromdagen. Storebror önskade sig en japansk ramensoppa med fläsk och efter mycket sökande hamnade jag på ett recept som kändes överblickbart även om det skulle ta mig två dagar att tillaga. (Avskräcks inte, det är ett recept väl värt att tillaga, fantastiskt gott!)

I väldigt många japanska rätter har man dashibuljong som bas vilken är direkt avgörande för att få fram den klassiska japanska smaken på rätten. Jag har tidigare skrivit om hur man tillagar dashi från start här eller när man gör dashibuljong genvägen via en pulverpåse här. Vid detta tillfälle använde jag pulverpåsen för att göra min dashi och det fungerade jättebra. 

Fortfarande kvarstår problematiken med att få tag i råvaror som dashi, är man i Stockholmsområdet kan man höra med Japanska Torget på Tegnérgatan alternativt Japan Food & Kitchen på Swedenborgsgatan. Själv har jag närmare till Malmö men har inte hittat alla råvaror jag behöver där, inte ens på Möllevångstorgets asiatiska butiker. Jag brukar däremot passa på när jag besöker Torvehallerna i Köpenhamn (Frederiksborggade 21), där finns en liten avdelning för asiatiska produkter som har både pulver och basråvarorna för dashi. 
För de som reser kan jag bara tipsa om att hålla ögonen öppna efter japanska matvarubutiker, i tex. Berlin brukar Ä.H lyckas hitta både det ena och det andra ur det japanska köket och handla med sig hem. 

Hur som helst, vi utgår från att man vill göra en ramensoppa och att man har ingredienserna tillgängliga. Jag hittade ett fantastiskt bra recept med engelsk text hos Victory or Death in the kitchen men jag har skrivit om receptet till svenska och med måtten konverterade till svenska mått i dagens inlägg för de som föredrar detta. 


Tonkotsu ramensoppa med fläsk
4 pers


 2 vitlöksklyftor
färsk, skalad ingefära, tumstor
1,1 liter kycklingbuljong, ev. lite mer om man vill
 2,5 dl färdig dashi
2-4 dl vatten (efter smak)
0,6 kg sidfläsk (ska EJ vara rimmat utan helt neutralt)
en dryg dl saké
dryga 2 dl japansk soja
dryga 2 dl mirin
4 hårdkokta ägg
ramennudlar för 4 pers
pak choi, ca 4 st (beroende på storlek)
salladslökar för dekoration

Dag 1
Skala vitlöksklyftorna och krossa dem lätt med bredsidan av kniven. Skala och dela upp ingefäran i 3-4 delar. Värm i en kastrull: kycklingbuljong, dashi, vitlöken, ingefäran och vatten tills det kokar lätt. Skär bort skinnet på fläsket men spar fettet på fläsket, lägg ner fläsket i vätskan i kastrullen. Koka på svag värme i en timme. Fläsket ska vara helt täckt av vätskan under tiden. 
Ta upp fläsket och lägg åtsidan, sila av kastrullens buljong i finmaskig sil/saftsil över en skål, spara vätskan. Det ska finnas totalt minst 1,4 L vätska. Om det saknas så häll i mer kycklingbuljong. Ställ den avsilade buljongen i kylen över natten.

I en ny kastrull: häll saké, soja och mirin och låt det sakta puttra på medelstark värme. Lägg ner fläsket och sänk värmen en aning, låt puttra svagt ca 20 minuter. Vänd fläsket ofta under tiden. Ta bort kastrullen från plattan och låt svalna i ca 30 minuter. Lägg ner fläsket med vätskan i en behållare med lock och ställ i kylen i två timmar. 
Ta upp fläsket efter det två timmarna och lägg i en annan behållare med lock, spara den mörka sojavätskan. Förvara fläsket i kylen över natten. 
Koka äggen och låt dem svalna, skala dem. Lägg ner äggen i den mörka sojavätskan så att äggen täcks helt av vätskan. Ställ i kylen över natten. 

Dag 2 
Ta upp äggen ur sojavätskan (spara vätskan) och halvera äggen på längden. Äggen har ny färgats bruna på utsidan och fått fantastisk smak av att ligga i sojavätskan.
Skär fläsket i dryga halvcentimetertjocka skivor. 
Skär salladslöken i ringar.
Värm buljongen (den större, ljusa mängden vätska från dagen innan) så att den sjuder. Häll ner 7-8 matskedar av den mörka, mindre mängden vätskan ner i buljongen och låt sjuda med. Detta är den färdiga ramenbuljongen. 
Om fläsket känns för kylskåpskallt för att servera kan man doppa fläskskivorna snabbt i den varma buljongen. 
Blanchera pak choi-bladen. 

Koka nudlarna enligt förpackningens anvisningar. OBS, skölj dem ej i kallt vatten utan fördela genast nudlarna i portionsskålar. Fördela ramenbuljongen i skålarna och lägg på det skivade fläsket, ett par ägghalvor i vardera skål, pak choi och salladslöken. 
Servera omgående.  

 SÅ OTROLIGT GOTT!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar