lördag 11 mars 2017

Projekt övervåning del 5

 Dagens inlägg är en liten odyssé över något så spännande som de lager golv vi har skalat oss igenom på övervåningen. Alla lager har väl egentligen inte varit tänkta att vara golv utan mer underlag till golven men det är i alla fall lager.


Så här var det från början på bilden ovan: ett laminatgolv lagt i modern tid. Golvet har varit oerhört skevt och vint, det har gett en känsla av rejäl berusning att gå däruppe. När detta togs upp och försvann kom det fram mörka, tunnare skivor som syns i bilden nedan:  


 Under dessa tunna skivor låg det tjocka, kraftiga spånplattor. Under dessa skivor låg (och ligger till större delen fortfarande då vi inte har hunnit med att få bort allt) det sedan gammal plank i varierande bredder och utseende, dessa syns till vänster på bilden nedan.


Under dessa plank låg (och till viss del ligger fortfarande) det allra äldsta golvet, lite grövre plank i mycket varierande bredder och utseende. Dessa var/är förankrade i takbjälkarna som bildar taket till nedervåningen. Detta golv är vansinnigt skevt och vint. Men trots detta kunde vi fynda en liten "skatt" på detta golv, nämligen en liten, liten väldigt anfrätt tidningsnotis som sitter fast på ett par plankor.  


Kameran åkte fram omgående för att dokumentera detta, tidningspappret satt fast och gick inte alls att få bort. Eftersom vi tidigare har hittat ett par gamla tidningar under rivningen och kunnat datera dessa ville jag naturligtvis försöka datera även detta lilla eländiga papper. Det visade sig vara näst intill omöjligt förstås. 
Slutligen kom jag fram till en ledtråd, jag kunde urtyda att en biograf hade visning av en film; "Sargassohavets Hemlighet". När jag letade kring denna film visade det sig att filmen hade Sverigepremiär 1930. Alltså var denna tidningssida efter år 1930. På ett annat ställe i en annons såg jag något som skulle kunna ange året 1931 men jag är osäker.


Jag fick släppa tanken på att komma närmare ett årtal än så. Sedan kikade jag närmare på annonsen ovan i bild. "Malmö n. xxbetareförening". Här står det att att föreningen den 22 februari ska ha föreningsstämma kl 7,30. Längre ner står det att det blir ett "uppträdande av kabarésångaren O Svanlund och Bror Sundkvist". Detta var lite roligt tyckte jag och jag började grotta ner mig i vilka dessa kan ha varit - och när de var verksamma. 
 Bror Sundkvist var ett blindspår direkt, här hittade jag ingenting alls. Något bättre var det med "O Svanlund". 
Hela namnet var Oscar Svanlund, född 1887 (i Ystadstrakten) och död 1951. Artistnamnen var 27:an Klang och även Skurupsbonden. Oscar Svanlund skrev en hel del texter och material själv, bl.a "Baltirullan" (med musik till Lincolnvisan) och denna sång gjordes till Baltiska Utställningen öppnande i Malmö 1914.

Här går det att lyssna på baltirullan 

Under början av seklet turnerade Oscar Svanlund i folkparkerna och skrev en hel del material själv. År 1952 avled Oscar Svanlund.

 Oscar Svanlund (bild utlånad av ättlingen Anders Svanlund)

Stilig bild av Oscar Svanlund (utlånad av
ättlingen Anders Svanlund). 

Jag kom aldrig fram till den slitna artikelns årgång men fick däremot ett nöjsamt spår att roa mig med kring Oscar Svanlund. Jag kom i kontakt med Oscar Svanlunds ättling, Anders Svanlund som hade vänligheten att låna ut bilderna för mitt inlägg. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar