lördag 22 februari 2014

Grymt sa grisen - lördagsmiddag

I frysen rotade jag fram en liten vildsvinsbog som jag bestämde mig för att laga till middag i dag. Det var en lokalt skjuten gris som jag fick vara med att stycka för en tid sedan. Som ersättning fick jag kött, bl.a. denna bog. Jag var lite osäker på hur jag skulle laga till denna så jag letade runt lite för inspiration, jag hittade till slut några recept som jag utgick ifrån men gjorde om en aning här och där för att passa mig. 
Tillagningen och mängden i "mitt" recept nedan är ibland tagna lite på en höft, därav mina måttenheter kallade "nypa, skvätt och slatt". När det gäller rödvinet är detta en smaksak, jag drog ner rejält på mängden rödvin (från de recepten jag tittade på) i min gryta då jag anser att rödvin i grytor ofta får en för stor plats för att det ska vara gott, jag gillar det helt enkelt inte till 100%. (Dessutom blev det ju mer kvar att dricka i glaset....)

Bräserad vildsvinsbog 
2 personers (ev. mer), ugn 150°

1 vildsvinsbog - lagom stor - jag hade en bit som troligen vägde dryga halvkilot (med benet kvar alltså), glömde väga faktiskt
250g kallrökt sidfläsk, skuret i mindre bitar
8 steklökar, skalade
1 nejlika (hel)
skvätt kalvbuljong
3 små vitlöksklyftor, finhackade
4 enbär
lite riven muskotnöt
nypa torkad rosmarin
salt, peppar
 en slatt rödvin, ca ett par dl 
1/2 kycklingbuljongtärning
2,5 dl vatten 
smör

Bryn vildsvinsbogen i smör runt om, bryn samtidigt bitarna av sidfläsket och steklökarna i en gryta som är tålig att stå i ugnen. (Alternativt: stek bogen, fläsket och lökarna i en stor stekpanna och lägg sedan ner detta i en ugnsform som har lock. )

 
Tillsätt de andra kryddorna, vinet, vattnet + buljongtärningen och låt allt koka upp. Sätt lock på grytan och ställ in i ugnen på 150° värme i drygt en timme. Tiden i ugnen är dock beroende av hur stor bogen är. Ju större bog desto längre tid i ugnen.Vid behov, ta ev. ut formen ur ugnen och kontrollera hur genomstekt bogen är. 

När bogen är klar, ta ut formen ur ugnen, lyft över bogen till ett annat kärl och täck med folie medan såsen och tillbehören förbereds. Sila av såsen ner i en kastrull och ställ denna på spisen. (Spar resterna av steklökarna och sidfläskbitarna så länge). Låt såsbuljongen koka upp och reducera ganska rejält, 

 

smaka av under tiden och gör en redning på mjöl och vatten, rör ner i såsen. Runda av med en klick smör i såsen. 
Rensa av köttet på bogen från benet, lägg upp på serveringsfat och lägg över steklökarna och sidfläskbitarna ovanpå. Färdigt att äta!


Köttet smakade verkligen gott, lagom med smaker, mört och fint. Jag provade även lite röda vinbärsgelé till vilket var en höjdare!
 
lånad bild

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar