onsdag 5 februari 2014

Doftsensationer och beslut om golv

Jag träffade underbara väninnan "D" igår. "D" är väl berest och har sitt ursprung från Spanien; kanske är dessa orsaker nog till att hon är förtjust i mat med mycket och olika smaker? Det är ju jag också, även om jag inte kommer från sydligare nejder än södra Svealand.... Nyligen var väninnan på resor i Marocco och Spanien där hon köpte mer kryddor än vad hon (enligt utsago) egentligen behöver. Generöst lastade hon en påse med kryddor till mig och nu känner jag att det är upp till bevis! Nu ska det lagas kryddig mat högt och lågt vilket ska bli väldigt spännande. 


 Bland annat fick jag denna söta plåtburk, fylld med rökt paprikapulver från Spanien ... och jag kan säga att doften är  rent förförisk!!


Jag fick även en förpackning med den nordafrikanska klassiska kryddan ras el hanout, en kryddblandning jag faktiskt aldrig har använt själv i mat tidigare. Med andra ord; idag vankas det mat med exotiska smaker för familjen. 

Ett annan för oss ganska uppseendeväckande händelse är att jag och Ä.H har enats om golv till de två rummen i nya huset vi länge har pratat om. Inte bara ett golv utan två rum! Efter många turer fram och tillbaka till golvbutiken, många timmars surfande på webben för att se miljöbilder och flera hemlånade golvprover stod det plötsligt klart en dag. Här är vad vi har bestämt oss för:

Rum 1:

Solidfloor, ur kollektionen "Vintage", golvet "Matterhorn


lånad bild



 
 lånad 


Rum 2:

Solidfloor, ur kollektionen "Vintage", golvet "Mount Cook"

lånad bild

 lånad bild

 lånad bild


 egna bilder ovan och nedan:

 
Det sista golvets sista två bilder ser ut att skilja sig i färg från de lånade bilderna (Mount Cook), det beror helt enkelt på belysningen hemma när jag fotograferade. 
Nu har vi haft golvproverna hemma på golvet ett slag och vi har provat gå på dem med och utan strumpor, golven är fantastiskt sköna! Levande med den framborstade strukturen och så vackra med sina färgskiftningar....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar