torsdag 20 februari 2014

Som en skräckfilm fast med lyckligt slut


Min bästa och närmsta vän de senaste dagarna är en nyinköpt slipmaskin, se ovan. Det har kliat i mina fingrar ända sedan vi var på husvisningen i somras att sätta igång med att rädda husets fönsterbrädor. Huset är gammalt, byggt 1882 och har inbyggda fönsterbrädor i trä. Helt underbart (om man gillar sådant). Fönsterbrädorna är hyfsat djupa och har rundad kant utåt. Dessa stackars fönsterbrädor har fått utstå vanära, misshandel och total oaktsamhet genom år. ÅR!! Jag orkar inte ens föreställa mig allt vad de har fått genomgå. En sak är uppenbar; att ställa blomkrukor utan blomfat, sedan vattna krukorna och ställa blomkrukor med blomfat som helst fått rinna över av vattningen har varit en självklarhet tydligen. Titta bara här:


TITTA - TITTA BARA!

Hur är det möjligt?? Det gör riktigt ont i mina ögon, det gör ont i hela mig av detta, jag begriper det inte.... Jag trodde att möjligheten att rädda dessa brädor var obefintlig men jag ville de dem chansen i alla fall. 
Utrustad med allt vad projektet krävde satte jag igång. Jag började med fönsterbrädan som sitter i köket.


Bara efter några få ögonblick med slipmaskinen vågade jag börja hoppas på framgång. Under det färgade, missfärgade, fläckade fula framkom friskt, vackert trä. Jag fortsatte att slipa och bytte till finare och finare sandpapper, slutligen rengjorde jag hela brädan från slipdammet.
Nästa moment var att lägga på ett tunt, tunt lager av Osmo hårdvaxolja, låta detta lager torka och sedan slipa mycket försiktigt med ett speciellt slippapper för att sedan stryka ett lager hårdvaxolja på brädan igen. 

Brädan efter strykningarna då vaxoljan fortfarande är våt:









Jag har valt att använda en hårdvaxolja med helt matt finish då jag inte vill ha blank, glänsande yta.

 Efter 2:a varvet och vaxoljan har torkat klart


Bild 1: brädan är helt obearbetad
Bild 2: brädan är slipad
Bild 3: brädan har strukits med hårdvaxolja
Bild 4: brädan har torkat och är klar

Nästa bräda var brädan i det blivande TV-rummet. Även denna bräda var ordentligt ärrad av tiden och jag gjorde på samma sätt som ovan.  



Här är även denna fönsterbräda färdig: 




 ...och fönsterbrädan i sovrummet:




Nu är det bara två brädor kvar som snart har torkat klart, sedan är det bara att gå vidare i renoveringsprojekten...

3 kommentarer: