onsdag 26 februari 2014

Uppdatering: projekt kistan!


Ja, stunden har kommit för att visa hur det har gått med kistan som jag skrev om ... senast i maj förra året.... det blev ett väldigt långt uppehåll i renoveringen över sommaren och hösten. 
Kistan hittade jag på en loppis och lyckades släpa hem den på något sätt, den väger fantastiskt mycket och är ofantligt stor. Måtten är följande: 124cm lång, 64 cm hög (till högsta delen på det välvda locket) och 62cm djup.
Som jag berättade tidigare hade kistan flera tjocka lager av olika färger. Inte charmigt alls då kistan hade farit väldigt illa över tiden; färgsprickningar, flagningar, dessutom var järnbeslagen övermålade. Lite bildrepetition:




Jag använde varmluftspistol  över hela kistan och skrapade med skrapor, det var riktigt segt att få bort all färg. Det vita färgen under den blåa bestod av flera lager vitaktig färg som faktiskt kändes mer som stelnad lera när jag jobbade.




 







 

Järnbeslagen var ordentligt täckta men de kom till slut fram och fick se dagens ljus igen:






Bit för bit fick jag bort färgen. Jag visste att jobbet inte skulle sluta med färgborttagningen, efter detta moment kvarstod slipningen av kistan...



... för särskilt vacker var den inte när färgen väl var borta....
 


Under tiden som har gått och kistan har fått "vila" från renoveringen har funderingarna varit många kring hur jag skulle göra med den lite fina målningen som framkom på kistans framsida:



 Jag har stött och blött problemet och frågat många kunniga men inte fått några svar.



Målningen har säkert varit väldigt fin och charmig från början men bättre än så här kunde det alltså inte bli. Vad är det för mening med att ha det så, hela kistan förutom framsidan slipad? Jag ville verkligen inte att kistan skulle se ut så här:



Framsidan har fått vara kvar in i  det sista i väntan och förhoppning på att en lösning ska trilla ner framför mina fötter. Det första jag slipade var locket och det började jag med redan innan färgen var borttagen på hela kistan... jag behövde en paus i färgborttagningen och ville se om det ens var värt att fortsätta med den.


 ...och det blev ju himla positivt! Snart var det så dags att slipa resten av kistan:



Ja, till slut fick faktiskt målningen på framsidan ge vika. Kanske hade det funnits en lösning att rädda den, kanske skulle någon form av superkunnig person kunnat ha gjort någonting - men till vilket pris? Det är dock en kista köpt på loppis, den ska användas, våga slitas på och se fräschare ut än vad den gjorde vid inköp  - och till ett pris som inte rasar iväg för mycket. 
När kistan var färdigslipad idag (hurra!) körde bästväninnan hem den på sin släpkärra (tusen tusen tack underbara du!) och sedan ägnade jag ett bra tag till att dammsuga kistan både invändigt och utvändigt. Efter detta skurade jag rent den invändigt, kändes rätt skönt när jag såg skurvattnet (som fick bytas några gånger) och resultatet:




 Vänster (smutsiga) vs höger sida (skurad)... båda bilderna:

 Observera den smala listen längst upp 
 Slutligen fick kistan sig ett välbehövligt (första) lager hårdvaxolja (Osmo) och står nu på tork över natten:


Baksidan
 

Jag lyckades hitta låsblecket som jag rengjorde förra året också, här på bilden har jag bara satt fast det tillfälligt. 
Nu gäller det att hitta lämpliga små skruvar att sätta fast blecket med. 

 


I morgon väntar lätt slipning av ytan innan det andra lagret vaxolja läggs på, sedan är kistan färdig! (Bilder på slutresultatet kommer)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar