måndag 24 februari 2014

Middag i sjukstugan

Sportlovet gick i sjukans tecken för storebror som nu har tillfrisknat och istället har Ä.H kroknat rejält under måndagen och lillebror kraxar i kapp med näsdroppet. Båda står dock upp fortfarande men jag anar att det kan bli hur som helst under den närmsta tiden. Själv törs jag knappt känna efter; om det är träningsvärk efter dagens gymbesök eller annalkande sjuka för mig återstår att se....
Dagen krävde en god, enkel middag med andra ord och jag bestämde mig för att göra kycklingfajitas. 
Jag brukar utgå från ett amerikanskt recept och det händer att jag förändrar rätten från gång till gång, idag använde jag de här ingredienserna:

Kycklingfajitas 
4 pers
ugn 175°

4 normalstora kycklingbröstfiléer
1 gul lök, hackad
1 burk creme fraiche
2,5 dl riven cheddarost (del 1)
persilja, oregano, svartpeppar, salt
1 burk (färdig) tomatsås
1 burk tacosås
1,5 dl vatten
1 msk chilipulver
1 tsk rökt paprikapulver
2 vitlöksklyftor, finhackade
8 st mjuka tortillas (mjöl)
3 dl riven cheddarost (del 2)

Såserna jag använde idag

Bryn kycklingfiléerna runt om och låt dem genomstekas i en större stekpanna eller till och med gryta (det ska rymmas mycket i den senare) ta upp dem (de får inte stekas för länge för då blir de torra) och låt svalna en aning. Skär sedan upp dem i kuber om ca 2cm. 

Hacka lök och vitlök, stek dessa mjuka en stund i pannan/grytan, lägg sedan tillbaka kycklingkuberna. Häll i creme fraichen, kryddorna och den första delen av den rivna osten. Värm försiktigt på lagom värme tills osten precis smält. OBS, låt inte röran koka nu!
Häll ner tomatsåsen och vattnet. Nu är kycklingröran klar att användas till "tortillasplattorna"; dra bort grytan från den varma plattan. 
Fördela kycklingröran lagom på varje tortilla som sedan rullas något varv och sedan läggs ner i en ugnsform, stor nog att rymma samtliga fyllda tortillas. Täck sedan tortillarullarna med tacosåsen  och slutligen med den andra delen av den rivna cheddarosten. 
Grädda i ugnen i ca 20 minuter och låt sedan formen stå fem minuter innan servering.




  Stinna efter denna stadiga måltid har familjen dragit sig tillbaka i hemmets olika riktningar. En liten efterrätt väntar mig i form av en varm kopp thé med skumbanansmak, underbart!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar