lördag 8 november 2014

Lördagsmiddag med svamp

Lördagskväll och vi smälter en improviserad lördagsmiddag med pasta och svamp. Efter en tur runt om i de inre delarna av Skåne under eftermiddagen smälter vi även dessa intryck och njuter av att sjunka ner i soffan. Det nyinköpta doftljuset brinner och doftar fantastiskt av varma toner som vanilj, kola och karamell.


Middagen blev snabbt ihoplagad och hade inslag av flera olika recept jag snubblade över när jag skummade inspiration på nätet. Slutresultatet blev väldigt, väldigt gott och mättande. Här är "mitt" recept, vad jag hade i och hur jag gjorde rätten:

Pasta med blandad färsk svamp
4 pers

Olivolja 
8 klyftor vitlök, skalade, ev. halverade om de är mycket stora
1, 2 dl röd Cinzano
550g färsk svamp; kungsmussling (kejsarhatt), shiitake och skogschampinjoner
5 msk smör
salt, peppar
2-3 nävar ruccola
2 dl riven parmesanost
pasta för fyra personer

Koka pastavatten med salt i. Skiva/hacka upp svampen.
I en stekpanna; värm olivolja ordentligt varm, lägg i vitlöksklyftorna och stek dem lätt gyllenbruna i ca 5 minuter. Blanda i svampen och Cinzano. Klicka i smöret och låt allt koka på medelvärme några minuter, salta och peppra.

 Svampen i stekpannan tillsammans med Cinzano, smör och vitlöksklyftor

Koka pastan och häll av. Lägg tillbaka pastan i kastrullen eller i en stor uppläggningsskål, häll över svampblandningen och riv ner ruccolan. Innan servering, riv och blanda över parmesanosten, blanda allt ordentligt. Jätteenkelt och jättegott!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar