tisdag 4 november 2014

Skådespel i skogen

 

 Det finns ett naturskönt skogsområde i närheten av där vi bor. Jag brukar ofta promenera där och bland annat kunna njuta av de hjortar som går i ett par hjorthägn i området. Det är en samling  (vad jag tror) dovhjortar men jag är inte helt säker. Hur som helst, de är fantastiskt vackra att se på.


I dag fick jag uppleva något jag aldrig sett förr i levande livet. Det är parningstid för hjortarna under denna årstid och tjurarna är  duktigt hormonstinna. En av tjurarna var rejält uppretad; brölade friskt mot allt och alla under det att han även jagade iväg de andra tjurarna som försökte närma sig damerna/hindarna som omgav honom (den brölande). Det var häftigt att få se detta.


En bit bort fanns ett par andra tjurar som prövade sina styrkor mot varandra. Gång på gång drabbade samman med hornen, det såg nästan ut som en slags stelbent dans där låste de fast varandra, ljudet av horn mot horn smällde högt i skogen som annars verkade vara ovanligt tyst...


På betryggande avstånd från bråkbenägna parningssugna tjurar vandrade en hind med sin årskalv (förmodar jag). Något sötare får man nästan leta efter...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar