tisdag 8 mars 2016

Bibimbap - en koreansk paradisisk maträtt

Det är inte lätt att som jag, en grå helyllesvensson, ständigt sukta efter lite exotisk maträtter och smaker. Tidigare har jag nämnt att jag har en förkärlek för asiatisk mat och jag vill ständigt prova nya rätter. Det största problemet är ju att jag befinner mig  i Sverige och jag har aldrig ens varit i något asiatiskt land, jag har inga referensramar att utgå ifrån! Visserligen står ju kinesiska restaurangerna som spön i backen runt om i vårt land men resten då? (Och när man redan som barn insåg att allt smakar nästan likadant på våra inhemska kinarestauranger...).
 De olika asiatiska ländernas kök är för mig otroligt spännande och lockande. Jag vill pröva så mycket! När jag väl ska tillaga något som sägs vara det ena eller det andra landets kök är jag ute efter de genuina smakerna så långt det går. Det är inte lätt, den svenska marknaden saknar massor av ingredienser och  många saker måste importeras vilket inte alltid är till ingrediensernas fördel om de måste frysas. 
Mer och mer på de utländska mathyllorna i våra butiker kommer det färdiga såser och smaksatser till olika populära rätter, det är kul. Dock är jag en sådan som gärna vill göra allt från början själv, på riktigt så att säga. Ofta går det bra och då slipper man ju en hel del tillsatsämnen som finns i de halvfärdiga preparaten. Lite mer jobb i köket visserligen - men det är ok med mig. 

Till dagens receptinlägg så....
Sedan en tid tillbaka har jag nosat runt på koreansk mat och en återkommande rätt är bibimbap. Detta recept baserat på ris, grönsaker och nötkött med spännande smaker lockade mig och jag nosade sedan vidare på just denna rätt. En uppsjö varianter stod till buds och jag började sedan välja ut några recept som kändes intressanta. Jag kunde snart se ett mönster på gemensamma ingredienser och smaker. Helt klart är ändå att man kan variera denna rätt en hel del beroende på vad som står till buds. 
Detta recept är en lite längre historia som man egentligen behöver ett par dagar till för att laga, detta för att marinera det kött som ska vara med i rätten. Vissa recept anger visserligen att köttet ska marineras "en timme" och man gör som man vill. Jag letade mig fram till ett par koreanska recept och då skulle man helst marinera ett dygn för bästa resultat. 
Jag snurrade mellan ett par-tre recept och kom fram till det sammanställda receptet nedan. En tvättäkta korean kanske skulle skruva på sig en aning i protest men detta är hur jag valde att göra och detta är vilka ingredienser jag hade, dessutom har jag lagt upp det i en turordning då det är många (inte svåra men många) moment (som är lätt att glömma när man annars är van att bara kasta in falukorven i ugnen och koka potatismos till). 

Bibimbap - Koreanskt ris med marinerat kött och blandade grönsaker
4 pers
 
Dag 1:

Bulgogi (koreanskt, marinerat kött):

600g (ca) hel entrecote i bit (ska sedan skivas mycket tunt)
Marinad: 
0,5 cup soja (konverterat blir detta 1,18 dl), (jag hade japansk soja)
päronpuré*
2 msk vitlök, finhackad
0,5 gul lök, fint skivad
1 msk färsk ingefära, finriven
2 msk brunt socker (jag hade farinsocker)
1 msk flytande honung
2 msk rostade sesamfrön
2 msk sesamolja
röda pepparflarn
svartpeppar
2 salladslökar, tunt skivade

* Päronpuré
1 päron
1 msk socker
citronsaft, några droppar
vatten

Turordning: 

Lägg entrecoten i frysen 30-45 minuter för att den lättare ska skivas tunt och fint (köttet ska inte vara genomfruset!). Ställ åt sidan. 

Skala, kärna ur och skär upp päronet i kuber. Lägg päronkuberna i en kastrull tillsammans med sockret och täck med vatten. Droppa över lite citronsaft. Koka upp och låt koka på medelvärme tills kuberna känns mjuka. Häll av vattnet och mixa kuberna tills konsistensen är slät och jämn. Ställ åt sidan för att ha till marinaden strax. 

Blanda marinaden i en stor form/ugnsform: 
soja, päronpuré, hackad vitlök, skivade gula löken, riven ingefära, brunt socker, honung, rostade sesamfrön, sesamolja, röda pepparflarn (efter tycke), salladslök och svartpeppar. 
Skiva entrecoten tunt och vänd ner i marinaden så, se till att marinaden täcker köttet. Marinera ett dygn under plast i kylskåp. 






 Köttet - bulgogin - ligger i marinad

Dag 2: 
  
Ris (för 4 personer), gärna klibbigt jasminris
200g (ca) shiitakesvampar, skivade
4 ägg
1 morot, skuren i fina strimlor
200g (ca) färska babyspenatblad
3 dl (ca) groddade, färska mungbönor
kryddsås * (samma sås för spenat som för mungbönor)
matolja till stekning

Turordning: 

Förberedelser av spenaten:
Koka upp vatten i en kastrull tillsammans med en nypa salt. 
Lägg ner spenatbladen och förväll hastigt i ca 30 sekunder. Häll av i durkslag, låt svalna. Krama ur spenaten lätt från överskottsvätska, lägg ner spenaten i en skål och häll över kryddsåsen*. 

Förberedelser av mungbönorna: 
Skölj hastigt av mungbönorna, plocka bort ev. dåliga groddar. Koka upp saltat vatten i kastrull och koka hastigt mungbönorna. Häll av och låt svalna. Lägg bönorna i en skål och häll över kryddsåsen*. 

Kryddsås för mungbönor och spenat:
2 tsk salladslök, finhackad
1 tsk vitlök, finhackad
0,5 tsk salt
2 tsk sesamfrön, rostade
2 msk sesamolja

Blanda samman ingredienserna för kryddsåsen och fördela såsen mellan spenaten och mungbönorna. Dessa grönsakskomponenter är nu färdiga att användas till rätten, ställ dessa åt sidan under tiden. 

Bibimbapsås

2 msk gochujangpasta* (finns i asiatiska importbutiker eller välsorterade stormarknader som t.ex. City Gross)
1 msk sesamolja
1 msk råsocker
1 msk vatten
1 msk sesamfrön, rostade 
1 tsk äppelcidervinäger
1 tsk vitlök, finhackad

*gochujang är en koreansk, fermenterad stark chilipasta, en smaktillsats

Blanda samman alla ingredienser till bibimbapsåsen i en skål och ställ åt sidan tillsvidare. 


 Gochujangsåsen färdig för bibimbapen

Koka riset.  Under tiden som riset kokar:
Strimla moroten fint i jämna strimlor. Skiva shiitakesvampen och stek grönsakerna lätt, var för sig, i lite matolja. Ställ grönsakerna åt sidan tills hela rätten är färdig att "monteras ihop". 
Stek äggen på medelvärme, försök få gulan att hålla ihop inför serveringen. Gulan ska gärna vara rinnande/krämig.
Ta upp det marinerade köttet och stek detta hög värme i snabba, korta omgångar (jag delade upp och stekte köttet i omgångar för att pannan inte skulle kylas ner för mycket och koka köttet istället för att steka det). 

Lite logistik och planering är bra till denna rätt!
 Dags att servera! Fördela riset i djupa skålar, fördela mungbönor, spenat, svamp, morötter och bulgogi runt om i separata högar på riset, toppa allt med ett stekt ägg. Skeda över/droppa över gochujangsåsen och servera. Ställ fram gochujangsåsen på bordet då de som äter troligen vill komplettera med såsen. Tillsätt ev. mer sesamolja om rätten känns för torr.


 


 Det kan vara svårt det här med vin till chilistark mat... vi hade ett
amerikanskt väldigt smakrikt, fruktigt vin som matchade jättebra!


Utan överdrift kan jag tillstå att detta blev bland det godaste som jag har tillagat! Vilka smaker, vilka kombinationer! Det må ha tagit tid men nästa gång går det mycket fortare. Tveksamheten mellan vilka recept som kändes mest genuina ledde fram till ovan angivna varor och tillvägagångssätt och jag är mer än väldigt nöjd. Hela familjen formligen slukade rätten på nolltid. Kanske skulle en infödd korean höja ett anmärkande finger här och var men det spelar ingen roll, jag gjorde verkligen det bästa jag kunde av de bästa varorna jag kunde uppbringa, jag fick ihop en rätt som smakade helt, helt fantastiskt - och faktiskt kanske lite, lite genuint koreanskt. Det är ju ändå det som räknas; att våga prova, att alla blev överraskade, nöjda och framförallt mätta. 
Och ja, vi alla åt med kniv och gaffel. För vi visste inte då vad vi vet nu, att de riktigt "initierade bibimbapätarna äter rätten med sked". Det var det första vi fick omtalat för oss ganska snart efter måltiden. Av en "initierad". Jaja, skeden får komma fram nästa gång och vem vet, kanske smakar det helt annorlunda då...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar