onsdag 2 mars 2016

Pecannötspaj

Få saker på denna jord är så goda som en riktigt bra gjord pekannötspaj. Det är en sådan perfekt kombination av strukturer, smaker och sötma. Jag är riktigt, riktigt svag för det mesta med pekannötter i. 
Någon gång under de gångna veckorna gjorde jag en pekannötspaj efter att ha letat runt efter "det ultimata receptet". Jag tog bilder på pajen för ett blogginlägg men receptet jag följde har helt försvunnit. 
Jag gör ett inlägg i alla fall om pajen; recepten skiljer sig oftast inte så mycket, jag länkar till ett recept här som känns väldigt likt det jag själv använde.  I receptet anges corn syrup som jag dock inte använde (corn syrup är oerhört omdiskuterat och det finns spaltmeter att läsa om detta på nätet). För övrigt finns inte corn syrup att hitta (vad jag vet) i butikerna. Jag vill minnas att jag gjorde en variant av hälften sirap och hälften flytande honung istället.

Innan gräddning

 Till pajdegen använde jag, av någon outgrundlig anledning, färdigköpt pajdeg från ICA. Jag kan inte begripa varför jag gjorde det; det var ett stort misstag, ett kardinalfel och pajdegen smakade HEMSKT, konsistensen var gräslig! Mitt råd är att aldrig - aldrig - aldrig köpa färdiggjord pajdeg. I synnerhet inte från ICA (som jag annars är jättenöjd med).  Man har allt att vinna på att lägga lite tid på att knåda  egen deg på riktigt smör och utan tillsatser. Dessutom är pajdeg lite av en religion, degen ska behandlas varsamt, vara kyld och inte hanteras för mycket med varma händer osv. Vattnet som ska blandas ner ska vara iskylt helst med hjälp av isbitar osv. Detta rimmar illa med att frakta en fabriksgjord deg från affären (där den har legat i flera dagar) och sedan hem i en varm bil. Och så vidare...

 
Efter gräddning

I receptet länkat ovan finns även angivet 3 matskedar honungswhisky vilket jag hällde ner och resultatet blev himmelskt. Vilken fantastiskt smaksättning!   
Trots den gräsliga pajdegen blev fyllningen ändå vansinnigt god, rent himmelsk. Krunchiga nötter i sötklibbig fyllning tillsammans med len vispgrädde....

Jack Daniel's duger bra till matlagning 
och bakning men inte riktigt mer... Denna variant
med honung blev jättebra i pajen!

2 kommentarer:

  1. Trevligt att Bloggaren är tillbaka har saknat de trevliga inläggen.
    Oscar P

    SvaraRadera
  2. Tackar Oscar, jätteroligt med positiva, peppande kommentarer!

    SvaraRadera