torsdag 3 mars 2016

Värmande fisksoppa



Segdragen kyla utomhus är bra tillfällen att äta värmande mat som t.ex. soppor. Det var länge sedan jag gjorde en rejäl fisksoppa så det föll sig bra idag att servera just detta. Jag ville försöka ta av det jag redan hade och bara komplettera med några få saker som gick att hitta i det närmsta och väldigt lilla snabbköpet för att hålla det enkelt. Jag hade inte någon klassisk fiskbas/fiskfond och inte heller saffran men däremot lite annat vilket säkert skulle bli bra. Recepten på fisksoppor är otaliga men har ofta några gemensamma basingredienser vilket var utgångspunkten för mig idag. Dagens soppa blev väldigt uppskattad här hemma, speciellt då somliga är lite trötta på den klassiska saffranssmaken som alltså uteblev.
 Det här är vad jag hade och använde: 

Enkel fisksoppa (med vitlöksaioli)
4 pers

1 purjo, det vita finstrimlat
2 klyftor vitlök, finhackade
1 selleristjälk, finhackad
1 liten gul lök, hackad
1 msk tomatpuré
3 dl grädde
4 dl vatten 

3,5 dl räkfond (egengjord på sparade, frysta räkskal som kokats med vatten, skalen silats bort och vätskan reducerats till ca 5 dl smakrik räkfond)

200g (färdigskalad vikt) räkor
500 g lax skuren i kuber om ca 2x2cm
olivolja
1,5 tsk Renée Voltaires lantbuljong
1,5 dl vitt vin
0,5 msk Bongs hummerfond
cayennepeppar
1-2 msk smör
aromatiskt Guerande-salt (inköpt i Frankrike i somras, går alldeles säkert att ersätta med vanligt flingsalt eller annat havssalt)
nymalen svartpeppar

... och så är gjorde jag: 

Först hackade och strimlade jag purjo, lök, vitlök och selleri. Sedan hettade jag upp olivolja i en djup kastrull och fräste grönsakshacket tills det mjuknat och fått en aning färg. Därpå tillsatte jag tomatpurén, vinet, vattnet, grädden, hummerfonden och räkfonden. Detta fick koka upp och sedan puttra 10-15 minuter. Under tiden kryddade jag med saltet och pepparn. 

 Grönsakshacket fräses

 "Guerandesalt" ett fantastiskt aromatiskt havssalt som jag köpte på
 en gatumarknad i en fransk kuststad i somras

 När allt puttrat samman en stund hällde jag ner detta i en mixer och mixade allt till en slät, krämig soppa som sedan hälldes ner i kastrullen igen och fick puttra mycket svagt. Här smakade jag av, tillsatte smöret och pudrade med cayennepeppar. Soppan var i princip färdig sånär som på huvudingredienserna; lax och räkor. 
Alldeles vid slutet lade jag ner de skurna laxkuberna, nu fick inte soppan koka utan bara sakta sjuda mycket kort för att tillaga laxen. Slutligen hällde jag ner räkorna som också fick värmas mycket försiktigt innan soppan sedan serverades.
 Under tiden som jag lagade soppan var Ä.H behjälplig med att göra vitlöksaioli, ett för mig alldeles nödvändigt tillbehör när man ska äta fisksoppa.

Kommentarer och tankar kring fisksoppor: 
Ibland upplever jag att man blir serverad fisksoppor där vissa ingredienser inte är till sin fördel eller slår igenom alldeles för mycket.  Jag tänker till exempel på när hummerfonden har fått ta sig för stora uttryck och gömmer de andra smakerna i soppan. Eller när grönsakerna inte har fått chans att tillagas tillräckligt utan är nästan råa i mitten eller som värst, när fisk-och skaldjuren fått koka för länge och är överkokta. Min filosofi är att man ska våga ta bort kastrullen från värmen mycket tidigare än vad man tror för att undvika överkokning. Detta fungerade även idag, fisken blev fantastiskt bra och då använde jag faktiskt frusen, upptinad lax i portionsbitar (jag föredrar att laga mat på färsk fisk nämligen...)
För mycket vin eller vin som inte fått koka in ordentligt är inte heller så roligt att få i en fisksoppa.

Personligen är mina favoritfisksoppor krämiga och gärna slätmixade där
fisk-och skaldjuren får spela huvudrollerna. Här toppad av makens makalöst
 goda vitlöksdoftande aioli och färsk baguette.  

2 kommentarer:

  1. Testade receptet verkligen gott!!!
    Elsa

    SvaraRadera
  2. Vad roligt Elsa!! Det är ju ett tacksamt recept att twista till om man har andra ingredienser också...

    SvaraRadera