tisdag 5 april 2016

Koreansk bläckfisk - Ojinguh bokum

Så har jag våga mig på att laga ännu en koreansk rätt; nämligen med bläckfisk som huvudaktör denna gång. Min nyfikenhet för de asiatiska köken blir inte mindre med tiden och jag önskar jag kunde laga så mycket mer. Dock är detta svårt när vissa ingredienser inte finns alls på den svenska marknaden men ändå går det faktiskt att pröva ett och annat recept. Ofta behöver vissa specialvaror inhandlas så det kan ju kräva lite mer planering än en vanlig pannbiffsmiddag (som kan vara nog så god). 
Dagens inlägg handlar om rätten "Ojinguh bokum" som jag hade läst in mig på och skaffat ingredienserna till. Receptet hittade jag på www.trifood.com (men jag har översatt det nedan samt lagt till sesamfrön då dessa är så goda i asiatisk mat).
Själva bläckfisken köpte jag i en asiatisk importbutik och bläckfisken kom fryst, förpackningen låg på 700g varav jag behövde hälften, resten fick hamna i frysen igen hemma. 
Rätten visade sig vara ganska enkel att göra, men det man bör tänka på är att inte steka bläckfisken mer än ett par minuter då den annars blir alldeles för seg och oätlig. 

 Bläckfisken fick tina innan tillagningen

Denna rätt är ganska kryddstark men smakrik och jättegod, väl värd att pröva om man gillar mat med hetta och mycket smaker. I receptet anges två speciella, typiskt koreanska ingredienser. Den ena är gochujang (som jag berättade om i ett tidigare inlägg när jag gjorde Bibimbap så det tar jag inte i repris här), den andra ingrediensen är gochugaru vilket är en koreanska chiliflagor från asien (se bilden nedan) och som jag köpte in för dagens bläckfiskrätt. Koka gärna ris som är klart strax innan bläckfiskrätten är färdig.

 Förpackningen låg på 500g vilket kändes en aning
överdrivet men jag delade med mig av halva påsen till en matglad
kusin som gärna frossar i chilikryddningar.
 
 
Ojinguh bokum
4 pers

SÅS:
1 msk soya
1 msk ostronsås
2 msk "gochujang" (koreansk röd chillipasta, finns även på välstorterade storhandlare och asiatiska importbutiker)
1 tsk socker
6 vitlöksklyftor, skalade och puréade
2,5 cm färsk ingefära, skalad och puréad
1 msk "gochugaru" (koreanska röda chilipepparflagor) 
OBS denna är rätt het så börja med hälften och smaka av!
salt och peppar

1 stor eller två mindre bläckfiskar (jag hade två stycken med totalvikten 350g), gärna färdigrensade för enkelhetens skull
4 salladslökar, skurna i bitar
2 röda chilepeppar (välj kanske en mildare variant då det redan är styrka i de koreanska chilipreparaten ovan) strimlade
olivolja/vegetabilisk olja
1 stor morot, tunt strimlad
3 större champinjoner, skivade
vatten
sesamfrön
sesamolja 

kokt ris

 ... ett litet urval av ingedienserna...

Blanda alla ingredienserna till såsen i en skål och ställ åtsidan. Späd med vatten om pastan känns för stark.


Skär bläckfisken i bitar om ca 2cm. Skär upp grönsakerna. Hetta upp en stekpanna och tillsätt olja. Börja med att steka moroten och lägg sedan ner salladslöken, svamp och chilepparen. Stek i ca en minut på hög värme. Lägg sedan ner bläckfisken och stek snabbt på hög värme i ca 30 sekunder, häll ner såsen och låt hettas upp under max två minuter. Salta och peppra, ta av pannan från värmen så inte bläckfisken översteks och blir som gummi. 
Smaka av med lite sesamolja och sprinkla rostade sesamfrön över. Servera omgående, gärna med klibbigt ris till. 





Rätten blev verkligen jättegod, härligt het och detta kan man ju välja själv vid tillagningen. Inte en smula var kvar på tallrikarna efter familjens framfart denna middag, ett gott betyg!


1 kommentar: